Nový rok, nové a často vyššie poplatky. To je, bohužiaľ, realita, ktorá nás sprevádza rok čo rok. Inak to nebude ani v roku 2023, kedy sa na nás hrnú vyššie ceny z azda každého odvetvia. Teraz sa k nim pridáva aj štát, ktorý podkopol nohy tisícom z nás. To, že v roku 2023 budú tisíce ľudí platiť neporovnateľne viac než doteraz, narýchlo schválili tesne pred Vianocami.
O tom, že väčšina z nás by chcela jazdiť na novučičkých autách, niet pochýb. Myslí si to aj štát, ktorý si ale zároveň myslí, že si nové autá dokáže dovoliť viac ľudí než doteraz. Výrazným spôsobom preto zvýšil výslednú cenu registračného poplatku starších vozidiel, ktoré už nespĺňajú také ekologické normy, ako tie nové. Ide o výraznú zmenu, ktorá sa dotkne ľudí naprieč celým Slovenskom.
Prečítajte si tiež
- Diaľničné známky nezdraželi len na Slovensku: V susednej krajine je navýšenie o vyše 60 %!
- Ďalšia slovenská televízia nečakane ukončila svoje vysielanie
- Netflix poriadne rozzúril divákov: Zrušil jeden z najsledovanejších seriálov
Zvláštne schvaľovanie
Vláda od 1. apríla 2023 zavádza pozmenený registračný poplatok s novým ekologickým koeficientom, ktorý výrazným spôsobom znevýhodňuje staršie vozidlá.
Bizarné na tom je to, že poslanci pozmenený spôsob vypočítania tejto dane neprediskutovali tak, ako mali. Stala sa súčasťou rokovania o dani z osobitnej stavby týkajúcej sa Eustreamu v súvislosti s prepravou plynu. Ako sa k takto odlišnej téme pridružil registračný poplatok, nevedno.
Čo to ale znamená pre bežných ľudí? Pre tých s novšími vozidlami (prevažne hybridy a elektromobily), to znamená dobré správy. Pre ľudí, ktorí chcú prihlásiť staršie vozy na naftový, resp. benzínový pohon, ide o výrazné znevýhodnenie.
Zákadný poplatok síce ostáva nezmenený, platiť sa v závislosti od výkona motora bude v rozmedzí od 33 do 3 900 eur. Na rozdiel od doterajšieho vzorca, ktorý výrazným spôsobom „zlacňoval“ prihlásenie starších vozidiel to bude od 1. apríla presne naopak. Staršie vozidlá majú spravidla horší ekologický koeficient vozidla (EKV) a na základne toho aj vyšší poplatok. Ukážeme si to na príklade.
Ako to fungovalo kedysi
Ako prvé ste si zistili výkon motora. Následne, podľa tabuľky nižšie, ste k nemu priradili registračný poplatok. Ak bolo vozidlo čisto nové (prvá registrácia), platili ste plnú sumu. Ak bolo staršie, vynásobili ste ho koeficientom násobenia.
Výkon motora | Poplatok |
do 80 kW (vrátane) | 33 eur |
od 80 do 86 kW (vrátane) | 90 eur |
od 86 do 92 kW (vrátane) | 110 eur |
od 92 do 98 kW (vrátane) | 150 eur |
od 98 do 104 kW (vrátane) | 210 eur |
od 104 do 110 kW (vrátane) | 260 eur |
od 110 do 121 kW (vrátane) | 360 eur |
od 121 do 132 kW (vrátane) | 530 eur |
od 132 do 143 kW (vrátane) | 700 eur |
od 143 do 154 kW (vrátane) | 870 eur |
od 154 do 165 kW (vrátane) | 1100 eur |
od 165 do 176 kW (vrátane) | 1250 eur |
od 176 do 202 kW (vrátane) | 1900 eur |
od 202 do 228 kW (vrátane) | 2300 eur |
od 228 do 254 kW (vrátane) | 2700 eur |
od 254 kW | 3900 eur |
Napríklad, prihlásenie 10-ročného auta s výkonom 180 kW by vás namiesto 1 900 € stálo „len“ 304 €. Plnú cenu registračného poplatku totiž stačilo vynásobiť koeficientom násobenia (0,16) podľa tabuľky nižšie. Pripomíname, že koeficient násobenia bol založený na veku vozidla.
Vek vozidla | Koeficient násobenia |
Prvá evidencia | 1 |
Do 1 roka | 0,82 |
Do 2 rokov | 0,68 |
Do 3 rokov | 0,56 |
Do 4 rokov | 0,46 |
Do 5 rokov | 0,38 |
Do 6 rokov | 0,32 |
Do 7 rokov | 0,26 |
Do 8 rokov | 0,23 |
Do 9 rokov | 0,19 |
Do 10 rokov | 0,16 |
Do 11 rokov | 0,14 |
Do 12 rokov | 0,12 |
Do 13 rokov | 0,10 |
Do 14 rokov | 0,09 |
Do 15 rokov | 0,08 |
Do 16 rokov | 0,07 |
Nad 16 rokov | 0,06 |
Toto sa teraz VÝRAZNE mení.
Ako to od 1. apríla 2023?
Koeficient násobenia nahrádza ekologický koeficient vozidla, ktorý zohľadňuje emisnú normu daného vozidla, ako aj to, aký pohon má. Najlacnejšie budú pochopiteľne elektromobily a hybridy.
Poďme sa opäť pozrieť na vzorový príklad, akurát teraz aplikujeme novú metodiku založenú na EKV. Rovnaké 10-ročné vozidlo s benzínovým pohonom a 180 kW výkonom motora už prihlásiť nebude až také lacné. Práve naopak, poriadne sa predraží.
Začneme opäť na základnom poplatku 1 900 €, akurát teraz ideme násobiť tabuľkou nižšie.
Pri 10-ročnom vozidle počítame s emisnou normou Euro 5, pri ktorej svieti ekologický koeficient vozidla 0,60. Ten vložíme do veľmi jednoduchej rovnice (Registračný poplatok x EKV) a vyjde nám finálna suma 1 140 €, teda o 836 € viac, než platíte teraz.
Nové vozidlá budú výrazne lacnejšie
Naopak, potešia sa majitelia úplne nových vozidiel a nemusí pritom ísť o elektromobil, ani hybrid. Rovnaké auto so 180 kW výkonom a najnovšou normou Euro 6D-Temp a 6d by vás namiesto 1 900 € stálo prihlásiť len 570 €. Ušetrili by ste tak 1 330 €.