Slovensko chce zefektívniť spôsob, akým podávame pomocnú ruku ľuďom v núdzových situáciách. Urobiť tak plánuje za použitia technológie AML (Advanced Mobile Location), respektíve systému mobilnej lokalizácie. Operátori tak po prijatí núdzového hovoru budú vedieť oveľa presnejšie určiť polohu volajúcej osoby, píše denník Teraz.sk na základe informácií TASR.
Táto technológia nie je žiadnou prelomovou novinkou, teda aspoň mimo Slovenska. V súčasnosti ju používa väčšina štátov Európskej únie (EÚ), ale aj zaoceánske krajiny ako Austrália či Mexiko. „Presnejšie určenie polohy volajúceho v tiesni zásadne uľahčí náročnú prácu operátorov a zefektívni adresné vyslanie záchranných zložiek na miesto udalosti pri ohrození života a zdravia,“ hovorí Roman Mikulec, poverený minister vnútra.
Jednoduchá inovácia s veľkým potenciálom
AML je pre záchranné zložky podstatnou inováciou, ktorá môže pomôcť v záchrane nejedného ľudského života. Často sa stáva, že osoby volajúce na tiesňové linky nedokážu presne určiť svoju polohu, či už kvôli šoku či zraneniu. AML tento kľúčový údaj prezradí automaticky, pričom polohu volajúceho dokáže určiť s prekvapivo malou odchýlkou (v metroch).
„Vďaka tejto službe bude pomoc volajúcim v tiesni rýchlejšia, ich poloha bude známa v metroch a záchrana im bude poslaná bez dodatočných otázok, kde presne sa nachádzajú,“ vysvetľuje Michaela Kaňová, generálna riaditeľka sekcie krízového riadenia.
Funguje automaticky
Funkcia AML funguje vo väčšine moderných smartfónov automaticky, čiže nemusíte meniť žiadne systémové nastavenia. Aktivuje sa pri zavolaní na jednu z núdzových liniek (112, 150, 155 a 158) a po obdržaní informácie odošle správu s údajmi o polohe.
Žiadny strach, tieto údaje sú sústreďované výhradne na koordinačných strediskách integrovaného záchranného systému a operačných strediskách záchranných zložiek v systéme podpory. Ide o uzavretý systém, ktorý nemá žiadne väzby na vonkajšie prostredie, a riadi sa prísnymi bezpečnostnými pravidlami.