Každý, kto vlastní auto, vie, že jeho prevádzka nie je vôbec lacná. Nerátajúc všetky tie kontroly a poistenia, auto musí na niečo jazdiť. Ceny pohonných látok síce postupne klesajú, no stále sú trochu vyššie, než na aké sme bežne zvyknutí. Napriek tomu však Slovensko patrí medzi krajiny s najlacnejšou prevádzkou automobilov. Lepšie od nás je na tom už len Rumunsko, Poľsko a Grécko, súdiac podľa výsledkov analýzy spoločnosti LeasePlan, na ktorú upozornil web Tesla Magazín.
Analýza spoločnosti LeasePlan zohľadňuje rôzne náklady spojené s vlastníctvom automobilu, vrátane palív, amortizácie, daní, úrokov, poistenia a bežnej údržby. Dokopy zahŕňa 22 európskych krajín, pričom ceny predstavujú priemer za prvé štyri roky vlastníctva. Napokon treba poznamenať, že uvedené údaje sa týkajú len vozidiel, ktoré ročne najazdia do 30 000 km.
Máme to „lacné“
Rátajúc všetky uvedené náklady, prevádzka automobilu vychádza Slovákov v priemere na 979 eur mesačne. Rumunov vychádza lacnejšie o 4 eurá (975 eur), Poliakov o 52 eur (927 eur) a Grékov o 75 eur (905 eur). Najviac platia Švajčiari, ktorých prevádzka auta stojí 1 313 eur mesačne. Na druhom mieste je Nórsko, kde prevádzka vychádza na 1 249 eur mesačne. Treťou najdrahšou krajinou na prevádzku vozidla je Holandsko. Tu si v priemere zaplatia 1 166 eur mesačne.
A čo susedné Česko? To je taktiež relatívne vysoko, konkrétne piatej priečke. V priemere Čecha prevádzka auta vychádza na 1 144 eur mesačne.
Elektromobily naberajú na sile
Analýza sa ďalej venovala aj konkurencieschopnosti elektromobilov na jednotlivých trhoch. Tá citeľne rastie, a to aj napriek nepriaznivej ekonomickej situácii, ktorú európske krajiny práve teraz prežívajú.
„Elektromobily sú najlepším spôsobom, ako ochrániť vodičov pred prudko rastúcimi nákladmi na palivá. Bohužiaľ, vlády zastavujú stimuly pre elektrické vozidlá príliš skoro, a to aj v krajinách s ambicióznymi cieľmi nulových emisií. Tento prístup „zákaz bez plánu“ bude mať katastrofálne dôsledky pre boj proti klimatickým zmenám. Potrebujeme konzistentné a dlhodobé politické stratégie, ktoré zabezpečia, že používanie elektromobilov bude rozumnou voľbou pre všetkých vodičov,“ hovorí riaditeľ spoločnosti LeasePlan Tex Gunning.
Kompaktné elektromobily sú podľa analýzy cenovo konkurencieschopné v 18 z 22 krajín. Štandardné elektrické vozidlá strednej veľkosti sú na tom o čosi lepšie, konkurencieschopné sú v až 19 krajinách. Čo sa týka prémiových elektromobilov strednej veľkosti, tie sú na tom rovnako ako kompaktné elektromobily.
Jedným z hlavných benefitov, ktoré elektromobily ponúkajú, sú nižšie náklady na pohon. Zatiaľ čo pri vozidlách so spaľovacím motorom si pohonné látky pripisujú 23 % až 28 % (benzín/nafta) z celkových prevádzkových nákladov, pri elektromobiloch je to len okolo 15 %.