Ak by sa ma niekto spýtal, akú najzábavnejšiu hru som v poslednom období testoval, presne viem, čím by som odpovedal. Marvel’s Spider-Man: Miles Morales je titul, ktorý pôvodne debutoval ešte v roku 2020, v tom čase však len na konzoly. Bol to až november tohto roku, kedy sa konečne dopracoval aj na PC zostavy. Túto verziu sme v priebehu posledných týždňov testovali aj v našej redakcii. Stojí za kúpu? Ak pre vás prvý riadok nie je postačujúca odpoveď, možno vás presvedčí nasledovná recenzia.
Hernú sekciu prináša ROG
Marvel’s Spider-Man: Miles Morales – Systémové požiadavky
Minimálne:
OS | Windows 10 (64-bit) |
Procesor | Intel Core i3-4160 |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 950/AMD Radeon RX 470 |
RAM | 8 GB |
Voľné úložisko | 75 GB |
Odporúčané:
OS | Windows 10 (64-bit) |
Procesor | Intel Core i5-4670/AMD Ryzen 5 1600 |
Grafická karta | NVNDIA GeForce GTX 1060/AMD Radeon RX |
RAM | 16 GB |
Voľné úložisko | 75 GB |
Marvel’s Spider-Man: Miles Morales: Kde a za koľko?
PC verziu Marvel’s Spider-Man: Miles Morales si môžete od 18. novembra 2022 stiahnuť prostredníctvom platformy Steam. V čase písania tohto článku je k dispozícii v lákavej 25-percentnej zľave, konkrétne za cenu 37,49 eur. Bežne sa predáva za 49,99 eur.
Marvel’s Spider-Man: Miles Morales: Príbeh
Spider-Man: Miles Morales z hľadiska príbehu nadväzuje na pôvodný diel z roku 2018. Skôr však ide o akýsi spin-off. Dej sa zameriava na Milesa Moralesa, 17-ročného mladíka, ktorý sa stretol s rovnakým osudom ako dovtedajší hlavný protagonista Peter Parker. Milesa taktiež pohrýzol pavúk, v dôsledku čoho sa z neho stal druhý Spider-Man.
Peter a Miles bok po boku čistia ulice New Yorku od kriminality. Peter sa však chystá na dlhý výlet do Európy, čo znamená, že ochrana občanov najväčšieho mesta v USA ostane len na Milesových pleciach. To by nebol až taký problém, keby sa takmer okamžite po Petrovom odchode neobjavila skupinka hrozivých zločincov. Tá si dala za úlohu zničiť Roxxon Energy Corporation, konglomerát snažiaci sa poskytnúť svetu neobmedzený zdroj čistej energie.
Spočiatku sa Miles snaží zabrániť zbytočným stratám na životoch. Neskôr však nastane zlomový okamih, po ktorom sa konflikt preňho stáva veľmi osobnou záležitosťou. Prečo? To už zistíte sami.
Dej zahŕňa mnoho zaujímavých postáv, pútavých stretnutí a skutočne veľkých prekvapení. Samozrejme, nemôžem ísť úplne do detailov, nakoľko vám hru nechcem „vyspoilovať“. Môžem však povedať to, že Spider-Man: Miles Morales má dôkladne prepracovaný príbeh s kopou kvalitných dialógov, vďaka ktorým hra pôsobí ako veľmi dobrý interaktívny film.
To však ani zďaleka nie je to jediné, na čo nás Spider-Man: Miles Morales láka.
Marvel’s Spider-Man: Miles Morales – Grafika
Tvorcovia si dali na PC verzii hry naozaj záležať. V nastaveniach si hráči môžu prispôsobiť azda každé možné grafické nastavenie, od rozlíšenia až po chromatickú aberáciu či ray-tracing. A treba povedať, že hra vyzerá veľmi dobre nielen na maximálnych, ale aj na vysokých či stredných detailoch.
Osobne som hru testoval na maximálnych grafických nastaveniach, najskôr bez ray-tracingu. Pri hraní v takejto kvalite sa možno tešiť na ostrý obraz, nádherné vizuálne efekty, elegantné rozmazanie pohybu, ako aj veľmi realistické osvetlenie.
Milo ma prekvapilo aj úsilie, ktoré vývojári vynaložili na spracovanie prostredia, s ktorým ako hráč neprídete často do kontaktu. Zvyčajne sa totiž budete pohybovať bližšie k oblohe ako k zemi. Aj napriek tomu však môžete rátať s delikátnym spracovaním civilistov kráčajúcich po chodníkoch, malých obchodíkov na prízemí budov, ako aj vozidiel na cestách. Palec hore.
Čo sa týka hrania s ray-tracingom, v sekcii nastavení je možné okrem odrazov prispôsobiť aj kvalitu tieňov, rozlíšenia či detailov geometrie. Rozdiel je viditeľný takmer okamžite. Hra vďaka prvotriednej práci s efektami osvetlenia pôsobí oveľa živšie a realistickejšie. Treba však rátať s tým, že aktivácia ray-tracingu potlačí grafickú kartu na hranice možností, čo sa môže pretaviť na citeľnom poklese snímkovania (FPS).
Aby som to nejako zhrnul, Spider-Man: Miles Morales sa pýši vysoko kvalitným grafickým spracovaním. Hra vyzerá dobre aj na nižších nastaveniach, čo poteší najmä hráčov so slabšími počítačmi. Na druhú stranu, hra ponúka kopu nastavení, ktoré po vymaxovaní dajú zabrať hoc aj niekoľkotisícovým zostavám. Na svoje si teda príde každý.
Marvel’s Spider-Man: Miles Morales – Gameplay
Presúvame sa k azda tej najdôležitejšej časti tejto recenzie – ku gameplayu, respektíve hrateľnosti. V tejto sekcii zahrniem nielen svoje prvé dojmy, ale aj to, čo všetko hra ponúka. Napokon sa povenujem aj ovládaniu za použitia klávesnice a myši.
Začneme prvými dojmami. Tie boli priam fantastické. Osobne som veľký fanúšik tvorby Marvelu, vrátane hier, čiže moja očakávania boli celkom vysoké.
Úvod s rýchlym spádom
Spider-Man: Miles Morales je akčný takmer od prvej minúty. Vaša púť začína na zastávke metra a v uliciach Harlemu (časť New Yorku). Tieto úvodné minúty slúžia na oboznámenie s hlavným protagonistom, jeho okolím a jeho blízkymi. Krátko po tom sa stretávate s Petrom Parkerom a púšťate sa do prvej misie.
Samozrejme, misia sa vymkne spod kontroly. Kľudná rutina sa v zlomku sekundy zmení na dramatický boj proti zločincom a prvému hlavnému nepriateľovi – Rhinovi. Zločincov sa dá zbaviť celkom rýchlo, Rhino je však tvrdý oriešok. Jeho spacifikovaniu predchádza dlhá naháňačka naprieč mestskými ulicami, pri ktorej nechýba kopa trosiek, výbuchov, ako aj vystrašených civilistov a neskôr aj intenzívny súboj jeden na jedného. Prekvapivo, ten nie je až tak jednoduchý.
Úvod vás vcucne a nepustí. Od začiatku do konca je zábavný, akčný a predovšetkým edukatívny. Počas naháňačky a následnom súboji s Rhinom ste totiž oboznámení so základným ovládaním, vrátane pohybu a boja.
Otvorený a bohatý svet
Po absolvovaní úvodu ste vpustení do otvoreného sveta. Ten si môžete vychutnať nielen nasledovaním hlavnej dejovej línie, ale aj plnením vedľajších misii či bádaním po zberateľských predmetoch.
Mapa sveta je rozdelená na niekoľko úsekov, z ktorého každý disponuje určitým počtom zberateľských predmetov a iných aktivít. Kompletizovaním postupu v jednotlivých mestských častiach získavate XP, ktoré môžete vymeniť za odomknutie nových schopností a atribút, ako aj za prostriedky na vylepšenie obleku a pomôcok.
Oblek je možné prispôsobiť nielen po vizuálnej, ale aj funkčnej stránke. Vylepšenia funkčnosti väčšinou prichádzajú vo forme pasívnych bonusov (napr. odolnosť voči fyzickým útokom). Môžu však zahŕňať aj bonusové efekty pre niektoré schopnosti.
Čo sa týka pomôcok, tie vám dokážu uľahčiť priebeh intenzívnych bojov, prípadne vás zachrániť pred smrťou. Jednou z prvých takýchto pomôcok je zariadenie na vyvolanie hologramov, ktoré na niekoľko sekúnd asistujú v boji.
Schopnosti sa odomykajú získavaním XP a dosahovaním vyšších úrovní. S každou dosiahnutou úrovňou sa odomkne bod, ktorý je možné investovať do novej vlastnosti. Obecne sa schopnosti delia na tri základné skupiny, v závislosti od špecializácie – boj, špeciálne útoky a kamufláž.
Všetky možnosti, ktoré otvorený svet ponúka, nájdete v prostredí in-game menu. Okrem uvedeného zahŕňa aj sekciu s misiami, sekciu s prehľadom získaných zberateľských predmetov, sekciu s dosiahnutými úspechmi, sekciu s informáciami o jednotlivých postavách a napokon aj sekciu s prehľadom ovládania.
Ešte predtým, ako ukončím túto sekciu, vás prevediem vedľajšími misiami. Tie sa delia na dve skupiny, a to aktivity a zločiny. Aktivity zvyčajne zahŕňajú misie, v ktorých vás ľudia žiadajú napríklad o nájdenie stratenej mačky či vyslobodenie uviaznutého auta. Zločiny zahŕňajú misie, ktoré vyžadujú aj nejaké to násilie. Väčšinou sú to prestrelky a lúpeže.
Toto všetko spoločne utvára prvotriedny zážitok, ktorý si vychutná každý jeden hráč, laický i náročný. Na začiatku môžu všetky tie systémy, funkcie a možnosti pôsobiť mätúco, no stačí chvíľka a zvyknete si. Väčším problémom bude zvykanie si na ovládanie.
Dá sa to aj bez ovládača?
V rámci ovládania máte k dispozícii dve možnosti, a to gamepad alebo klávesnicu a myš. Nebudem chodiť okolo horúcej kaše, ovládanie s gamepadom je pohodlnejšie, jednoduchšie a príjemnejšie. To však neznamená, že ovládanie prostredníctvom myši a klávesnice je presný opak.
Pohyb a skákanie medzi budovami nie je až také problematické. Tieto aktivity sa totiž vykonávajú prostredníctvom klasickej zostavy W-S-A-D a myši. Veci sa mierne komplikujú až pri boji, pri ktorom vo veľkom používate nielen štandardné útoky, ale aj tzv. kombá. Tie vyžadujú, aby ste stlačili konkrétne klávesy/tlačidlá v konkrétnom poradí, zvyčajne v rýchlom slede. To na klávesnici niekedy býva celkom problém a chvíľu trvá, než si na všetky tie možné skratky zvyknete.
Ovládanie za pomoci klávesnice a myši nie je nemožné. Dá sa naň zvyknúť, no treba na to čas. Rozhodne však nemá zmysel zapierať fakt, že ovládač je v tomto prípade oveľa lepšou voľbou.
Marvel’s Spider-Man: Miles Morales – Záver
Marvel’s Spider-Man: Miles Morales, rovnako ako prvý diel tejto skvostnej hernej série, ma veľmi bavil. Učaroval mi príbeh, učaroval mi gameplay a učarovali mi aj všetky tie možnosti otvoreného sveta, na ktorých sa vývojári naozaj vybláznili. Miles Morales je skvelým pokračovaním, pri ktorom dokážete zažiť desiatky hodín skvelej zábavy, najmä ak patríte medzi tých, ktorí musia mať každú hru dokončenú na 100 %.
Marvel’s Spider-Man: Miles Morales vám rozhodne odporúčam. Okrem hry si však radšej zaobstarajte aj gamepad, teda ak doma nejaký nemáte. Síce sa to dá aj na klávesnici, no ani zďaleka to nie je tak pohodlné.
Marvel’s Spider-Man: Miles Morales na ROG Flow X16
Marvel’s Spider-Man: Miles Morales som testoval na hernom notebooku ROG Flow X16. Toto zariadenie sa pýši špičkovým procesorom AMD Ryzen 9 6800HS, grafickou kartou NVIDIA GeForce RTX 3070 T (8 GB), 32 GB operačnej pamäte a 1 TB interného úložiska. Tieto komponenty sa ukrývajú pod 16-palcovým displejom s rozlíšením 2 560 x 1 600 pixelov, podporou pre obnovovaciu frekvenciu 165 Hz a 100-percentným pokrytím farebným gamutom DCI-P3. Panel je taktiež dotykový, pričom reaguje nielen na prsty, ale aj na stylus.
Grafické nastavenie hry som mal vždy na maxime. Pri aktívnom ray-tracingu sa snímkovanie pohybovalo v priemere okolo 45 až 60 FPS. Po deaktivácii ray-tracingu snímkovanie poskočilo na 60 až 70 FPS. V oboch prípadoch ide o veľmi dobrý a prekvapujúci výsledok.
Teplota zariadenia sa zvyčajne pohybovala okolo 90 °C, čo sa môže zdať ako veľa, no v prostredí herných notebookov je to celkom štandard. Čo sa týka využitia komponentov, hra zaťažovala viac procesor ako grafickú kartu, a to aj pri aktívnom ray-tracingu. Ďalším komponentom, ktorý dostal zabrať, bola operačná pamäť. Nie nadarmo sa v odporúčaných požiadavkách hovorí o 16 GB kapacite.
Vo výsledku možno povedať, že ROG Flow X16 si s Marvel’s Spider-Man: Miles Morales poradil ľavou zadnou, a to aj pri tých najvyšších a najnáročnejších nastaveniach. Zhruba 50 FPS s ray-tracingom a maximálnou grafikou? To je na notebook veľmi slušný výkon.