Apple má už s príchodom iOS 17 sprístupniť používateľom možnosť sťahovať a kupovať aplikácie prostredníctvom obchodov tretích strán, čiže mimo oficiálneho obchodu App Store. Podvolí sa tak novým pravidlám Digital Markets Act, ktoré v rámci EÚ vstúpia do platnosti v roku 2024.
Pochopiteľne, Apple by takýto krok z vlastnej vôle zrejme nikdy nepodnikol. App Store mu zarába nemalé čiastky, predovšetkým vďaka 15 až 30-percentnej provízii, ktorú si gigant berie z každej realizovanej transakcie, hoci oficiálne sa vždy odvolával predovšetkým na bezpečnosť.
EÚ je však nekompromisná a Apple tým pádom nemá na výber. Musí otvoriť dvere tretím stranám. A my už vieme, kto cez ne prejde medzi prvými. Poznáme totiž názov prvej alternatívy k App Store.
Zoznámte sa, toto je Paddle
Touto alternatívou bude obchod Paddle. Potenciálnych používateľov a zákazníkov láka predovšetkým na flexibilitu a nižšie poplatky. Zatiaľ čo Apple si z transakcií berie až 30 %, Paddle si bude účtovať len tretinu z toho, a aj to len pri transakciách do 10 dolárov. Z transakcií, ktorých hodnota bude viac ako 10 dolárov, si plánuje brať len 5 % + 50 centov. Samotní vývojári, ktorí stoja za vznikom Paddle, sú toho názoru, že Apple si účtuje príliš veľa. Téme sa venuje portál MobilMania.cz.
Na oficiálnej stránke Paddle môžeme vidieť porovnanie s App Store. Paddle má na rozdiel od App Store ponúkať zákaznícku podporu, odberateľské služby (vrátane možnosti pozastavenia odberu) a dokonca aj úpravu cien na základe lokality zákazníka.
Ľahko vstúpiť, ťažko sa udržať
Noví hráči na trhu s alternatívnymi obchodmi pre iOS nebudú mať ktovieaké problémy so vstupnými bariérami. Predsa len, postačí, ak si budú brať menšie provízie. Väčší problém pre ne bude nájsť efektívny spôsob, ako sa na trhu udržať.
Apple si za tie roky vybudoval relatívne silnú a vernú komunitu, ktorej väčšina zrejme len-tak nepreskočí na iný obchod len preto, lebo je menej chamtivý. Kľúčová bude najmä konkurenčná ponuka, inzercia a ďalšie benefity.
Nie je pritom vylúčené, že Paddle a ďalšie alternatívne obchody, ktoré sa do iOS časom pridajú, inšpirujú Apple k zmene nastavenej politiky. Čo my vieme? Možno Apple napokon zníži svoje provízie a predstaví novinky, ktoré presvedčí užívateľov k tomu, aby ostali verní App Store.
Aké konkrétne kroky Apple podnikne, nevieme. Je však isté, že byť rozdupaný konkurenciou nie je v jeho úmysle.