Dôraz kladený na transformáciu automobilového priemyslu na uhlíkovo neutrálne odvetvie je čoraz silnejší. Najväčšie územné bloky, ako napríklad EÚ alebo USA, na ňu tlačia formou rôznych plánov, ktoré často sprevádzajú nie zrovna benevolentné pravidlá a podmienky. Mnohé automobilky tak čoraz častejšie experimentujú s elektromotormi a inými ekologickejšími formami pohonu. Poniektoré z nich už dokonca oznámili, že od určitého roku budú vyrábať a predávať výhradne elektromobily. Nájdu sa však aj také, ktoré hľadajú iné, potenciálne efektívnejšie alternatívy.
Do tejto skupiny možno zaradiť napríklad Porsche. Nemecká automobilka sa síce elektromobilom nevyhýba, no stále skúma spôsoby, akým by mohla spaľováky udržať pri živote o čosi dlhšie. Jedným z týchto spôsobov môže byť nové syntetické palivo s názvom eFuel. Porsche o ňom hovorí už od roku 2020, informuje portál Czech Crunch.
Čo emituje, to znovu spotrebuje
Toto palivo, na rozdiel od elektromotorov a batérií, nie je bezemisné. Produkuje však len jednu emisiu, a to oxid uhličitý. Ten sa pritom využíva aj na jeho výrobu, čím vzniká akási slučka. Inými slovami, to, čo palivo emituje pri prevádzke, sa následne pozbiera a spotrebuje pri ďalšej výrobe.
Dá sa teda povedať, že eFuel má nulové emisie. To predstavuje veľkú nádej pre automobilky, ktoré sa nechcú vzdať výroby vozidiel so spaľovacím motorom. Otázkou je, či sa bude pozdávať zákonodarcom. Teoreticky by mohlo, nakoľko úmyslom všetkých nariadení a pravidiel je práve limitovanie emisií. Túto podmienku eFuel spĺňa.
Kľúčové bude, či automobilka dokáže preukázať, že výroba paliva spotrebuje rovnaké (alebo väčšie) množstvo oxidu uhličitého ako sa vyprodukuje pri prevádzke.
Práce už prebiehajú
Porsche na vývoji paliva spolupracuje so spoločnosťou Siemens Energy. V súčasnosti prebieha výstavba potrebného závodu, a to na území Punta Arenas v juhoamerickom Čile. Na projekt, ktorý zahŕňa výstavbu objektu aj vývoj paliva, bolo vyčlenených 20 miliónov eur. K tejto čiastke sa však pridáva ešte nemalá investícia zo začiatku tohto roku, ktorá dosahuje 75 miliónov eur.