Nedá sa povedať, že by Apple mal za sebou zrovna jednoduché mesiace. Po jeho najnovších smartfónoch, menovite modeloch iPhone 14, nie je ani zďaleka taký dopyt, v aký dúfal (okrem iného). A teraz schytáva ďalšiu ranu. Spoločnosť Nothing, ktorá vznikla pod rukami Carla Peia začiatkom minulého roku, už čoskoro zavíta aj na americký trh. Na novinku upozornil portál CNBC.
Hoci je Nothing novou firmou, na čele má skúseného lídra. Carl Pei sa totižto ešte v roku 2013 podieľal na založení spoločnosti OnePlus, ktorá dnes na trhu figuruje ako jeden z najväčších a najobľúbenejších výrobcov smartfónov.
Filozofia spoločnosti Nothing je relatívne prostá – vyrábať čo najkvalitnejšie produkty za čo najnižšiu cenu. A tejto filozofie sa drží aj po takmer dvoch rokoch od svojho vzniku. Jej prvým takýmto produktom boli slúchadlá Nothing Ear (1), ktoré boli (a sú) mnohými považované za atraktívny kompromis medzi cenou a výkonom.
Nothing nám takmer od začiatku svojej existencie sľuboval smartfón. Síce sme si museli chvíľu počkať, v júli tohto roku sme sa ho konečne dostali. Na trh priniesol Nothing Phone (1), ktorý zaujal predovšetkým svojím nekonvenčným transparentným dizajnom, prijateľnou cenou a celkom slušnou výbavou. Zaujal však ešte v niečom – odhliadnuc od transparentnej zadnej strany, smartfón do veľkej miery pripomína iPhone – a to zrejme nie je náhoda.
Nebol pripravený. Až doposiaľ
Nothing svoj prvý smartfón drží mimo americký trh, no má k tomu celkom pádny dôvod. „Dôvod, prečo sme smartfón neuviedli v USA, je ten, že potrebujete veľa dodatočnej technickej podpory, aby ste mohli podporovať všetkých operátorov a ich unikátne úpravy, ktoré musia vykonať,“ povedal Pei v rozhovore pre CNBC. „Mali sme pocit, že predtým sme neboli pripravení. Teraz rokujeme s niektorými operátormi v USA, aby sme tam v budúcnosti mohli uviesť nový produkt.“
Tento krok bol skutočne len otázkou času. Sám Pei prezradil, že až tretina predaja nedávno predstavených slúchadiel Nothing ear (stick) pochádza práve z USA. A nikde nie je napísané, že by to tak nemohlo byť aj pri smartfónoch. „Rozhodne je to trh, kde už teraz evidujeme veľký záujem o naše produkty. A ak tam uvedieme naše smartfóny, som si istý, že by sme mohli zaznamenať výrazný rast,“ tvrdí Pei.
Výrazný rast však Nothing vykazuje už teraz. Spoločnosť očakáva, že jej príjmy v tomto roku stúpnu viac ako desaťnásobne. Zatiaľ čo vlani zarobila okolo 20 miliónov dolárov, ku koncu 2022 vraj môže vykázať príjmy vo výške až 250 miliónov dolárov. Na druhú stranu, aj napriek tak výraznému rastu je Nothing stále v strate.
Pei chce firmu dostať do zelených čísel v priebehu roku 2024. Uviedol, že finančnú situáciu firmy v tomto roku ovplyvnilo oslabenie eura voči doláru – veľkú časť nákladov platí v dolároch, zatiaľ čo príjmy generuje v eurách a iných menách.
Apple ako „úhlavný nepriateľ“
Potenciálne zvýšenie tržieb ale nie je jediný dôvod, prečo chce Nothing rozšíriť svoje podnikanie na americký trh. Druhým hlavným dôvodom tohto rozhodnutia je Apple a silnejúce postavenie systému iOS. Pei varuje, že môže nastať čas, kedy bude mať Apple pod palcom drvivú väčšinu trhu, čo by nechávalo ostatným firmám (výrobcom Android zariadení) veľmi málo priestoru pre realizáciu.
Z hľadiska hospodárskej súťaže je toto priam hrozivý scenár. A žiaľ, pomaly sa k nemu schyľuje. Aktívna používateľská základňa spoločnosti Apple v USA prekročila hranicu 50 %, čím prekonala základňu Androidu. Vyplýva to z údajov spoločnosti Counterpoint Research, ktoré zahŕňajú aj telefóny zakúpené z druhej ruky.
Práve tomuto scenáru chce Pei zabrániť. Hoci Nothing nepatrí medzi najväčších hráčov, príchodom na americký trh môže do určitej miery ovplyvniť budúci vývoj pomeru medzi Androidom a iOS.