V ktorom veku ste dostali svoj prvý telefón alebo počítač? Ak patríte medzi staršie generácie, zrejme ste si na moderné výdobytky museli chvíľu počkať. Dnešné deti však s nimi prichádzajú do kontaktu pomerne skoro, v nejednom prípade len krátko po tom, čo sa naučia chodiť a rozprávať. Je to pre ne prospešné? Odpovede na túto otázku sa naprieč komunitou výrazne odlišujú. Odborníci v tom ale majú jasno.
Rodičovstvo nie je vôbec jednoduché, predovšetkým v priebehu prvý rokov. Malé deti sa rýchlo vyvíjajú a postupne sa učia identifikovať, pochopiť a ovládať svoje emócie. Tento proces kladie veľkú ťarchu práve na rodičov, ktorí okrem vývoja a výchovy detí majú na starosti aj domácnosť, prácu a ďalšie nevyhnutné veci.
Preto sa každý rodič snaží čas od času snaží naučiť svoje dieťa, aby sa vedelo zabaviť, prípadne ukľudniť aj samo. Kedysi k tomu slúžili hračky, dnes k tomu slúžia telefóny a počítače. Ako však ukázala nová štúdia lekárskeho centra Michigane Medicine, moderné technológie nemusia byť z dlhodobého hľadiska tou najefektívnejšou voľbou.
Štúdia, na ktorú upozornil magazín 21. století, sa zameriavala na to, ako inteligentné zariadenia ovplyvňujú vývoj malých detí, predovšetkým ten emočný. Vzorka pozostávala zo 422 rodičov a 422 detí vo veku od 3 do 5 rokov. Výskum trval necelé dva roky, konkrétne od augusta 2018 do januára 2020, čiže v období pred vypuknutím pandémie koronavírusu.
Náladovosť aj impulzívnosť
Výsledky hovoria celkom jasne. To, že smartfóny, tablety a počítače predstavujú jednoduchý spôsob, ako zabaviť malé dieťa, je pravda. Nie vždy je však najjednoduchšia cesta tou správnou.
Jenny Radesky, vedúca štúdie, ktorá pracuje ako pediatrička so zameraním na detský vývoj a správanie, v tejto súvislosti považuje technológie za dvojsečnú zbraň. „Najmä v ranom detstve môžu takéto zariadenia vytlačiť príležitosti pre rozvoj nezávislých a alternatívnych metód samoregulácie,“ tvrdí Radesky.
Časté používanie moderných technológií môže u detí viesť k viacerým negatívnym vplyvom, ako napríklad rýchlej zmene nálad, impulzívnosti, smútku a hnevu. Najviac znepokojivé výsledky mali byť zaznamenané u chlapcov, ako aj temperamentných či hyperaktívnych detí. „Naše zistenia naznačujú, že používanie (inteligentných) zariadení ako spôsobu, ako ukľudniť rozrušené deti, môže byť problematické najmä u tých, ktorí už bojujú so schopnosťami zvládať svoje emócie,“ vysvetľuje Radesky.
Je teda riešením deti od technológií úplne odstrihnúť? Nie. Treba sa riadiť starým známym heslom – všetko s mierou. Moderné technológie môžu mať na dieťa aj pozitívny vplyv. Je však potrebné, aby mu rodičia stanovili hranice.
A ak ani to nefunguje, stále sú tu ďalšie možnosti, ako dieťa zabaviť alebo mu pomôcť s ovládaním svojich emócií. Efektívne sa javia byť aj senzomotorické techniky, ako je napríklad hojdanie sa, skákanie na trampolíne, počúvanie hudby, čítanie knižky či mačkanie plastelíny.