Aktuálna situácia vo svete pre mnohé domácnosti znamená znížený rozpočet nielen na vianočné darčeky, ale aj na bežné výdavky. Kúrenie, elektrina, plyn, potraviny a mnohé ďalšie výdavky sú tento rok výrazne vyššie než minulý rok. Preto si na svoje peniažky treba dávať oveľa väčší pozor než kedykoľvek predtým. Okrem podozrivých emailov sa na Slovensku rozbehol mimoriadne nebezpečný podvod, ktorý ohrozuje tisíce ľudí. Mnohí už prišli o nemalé finančné čiastky.
Len nedávno sme písali o falošnej faktúre od DIGI, ktorá už stihla nachytať mnohých ľudí. Tentokrát sa objavilo ešte niečo OVEĽA nebezpečnejšie. Podvodníci sú ľudí schopní okradnúť o stovky eur, o čom sa presvedčila aj nič netušiaca 29-ročná žena z Bratislavského kraja.
„Včera sme opäť zaznamenali ďalšie podvodné konanie, ktoré prišla oznámiť na jedno z obvodných oddelení v pôsobnosti Okresného riaditeľstva PZ v Senci. 29-ročná poškodená sa stala obeťou podvodu na medzinárodnej platforme pre výmenu a nákup oblečenia z druhej ruky,“ informovala Polícia.
Jedna notifikácia a prídete o stovky eur
Podvodníci sú čoraz šikovnejší a svoje obete dokážu zmiasť natoľko, že ani sami nevedia, že sa stali obeťami podvodu. Teda, až do momentu, kým neotvoria výpis svojho bankového účtu. Najnovší útok sa týka aplikácie pre predaj použitého oblečenia, ktorá je mimoriadne obľúbená. Polícia síce nešpecifikovala konkrétnu aplikáciu, no dá sa predpokladať, že ide o populárnu aplikáciu Vinted.
„Podvodník zareagoval na ponuku inzerentky so záujmom o kúpu oblečenia a napísal jej správu priamo prostredníctvom aplikácie na predaj oblečenia. Po tom čo sa s jedným z nich dohodla na predaji, bol jej doručený e-mail, ktorý je bežne ako inzerujúcemu zobrazený na profile v aplikácii s predajom secondhand oblečenia. Obsahom emailu bolo oznámenie: ,,Váš produkt bol úspešne zakúpený, objednávacie číslo # G8…….W“ a položka ,,pokračovať“, po kliknutí na ktorú ju presmerovalo na stránku kuriérskej spoločnosti, na ktorej mala možnosť vybrať si 3 položky,“ vysvetľuje priebeh podvodu polícia.
Prvá kolónka bola možnosť získania adresy kvôli štítku pre doručovaciu spoločnosť. Druhá možnosť bola na získanie platby. Na túto položku poškodená klikla a následne bola presmerovaná na webovú stránku, kde bola informácia o tom, že za účelom ochrany kupujúceho a v prípade vzniku komplikácií s predajom, potrebujú overiť či má predávajúca dostatočné množstvo peňazí na účte.
Jedna notifikácia za 300 €, druhá za 500 €
Z toho dôvodu poškodená vo formulári vyplnila číslo karty, platnosť karty a CVV. Následne jej do aplikácie banky prišiel mobilný token na overenie platby.
Po chvíli jej cez aplikáciu kuriérskej spoločnosti prišlo oznámenie, že im neprišlo potvrdenie v určitom časovom úseku, a preto opäť zadala všetky údaje z karty.
Kontrolou svojho bankového účtu si všimla, že po pár minútach jej z účtu boli vykonané dve platby 300 € a 500 €. Neznámy páchateľ podvodným konaním spôsobil poškodenej celkovú škodu 800 €.