Porušenie zásad o ochrane súkromia používateľov v dnešnej dobe nie je nič nové ani prelomové. Svetové korporáty sa v priebehu posledných rokov museli popasovať s viacerými väčšími i menšími škandálmi, za ktoré museli zaplatiť nemalé sumy peňazí. Teraz tu však máme azda jedno z najväčších porušení týchto zásad, a to zo strany jednej z najvplyvnejších firiem súčasnosti – Google.
Google sa nedávno stretol s obvineniami, podľa ktorých mal nelegálne zhromažďovať údaje o polohe používateľov. Robiť tak mal prostredníctvom mobilných aplikácií, a to aj v prípade, ak im používatelia zakázali monitorovať polohu. Tieto obvinenia zrejme neklamali, nakoľko sa Google dohodol s až 40 štátmi USA na zaplatení pokuty vo výške 391,5 milióna amerických dolárov (379 milióna eur). Informáciu priniesol denník Financial Times.
Vyšetrovanie viedli štáty Oregon a Nebraska. Podľa obvinení mal americký gigant ponúkať separátne nastavenia na kontrolu údajov o polohe. To znamená, že aj keď používatelia vypli štandardné sledovanie polohy, vedľajšie nastavenie s názvom Web and App Activity zbieralo dáta o polohe aj naďalej. Konkrétne sa majú obvinenia týkať obdobia od 2014 do 2020.
Prečo by sa Google k niečomu takému uchýlil? Odpoveď je celkom jednoduchá – peniaze. Spoločnosť zbiera údaje o polohe za účelom lepšieho cielenia reklamy. A práve inzercia figuruje ako jej hlavný zdroj príjmov.
Zastarané praktiky
Google síce súhlasil so zaplatením pokuty, avšak tvrdí, že tieto obvinenia sa vzťahujú na zastarané zásady spoločnosti, ktoré boli zmenené niekoľko rokov dozadu. „V súlade s vylepšeniami, ktoré sme v posledných rokoch urobili, sme urovnali toto vyšetrovanie, ktoré bolo založené na zastaraných produktových zásadách,“ uvádza hovorca spoločnosti.
V súvislosti s obvineniami Google taktiež zverejnil príspevok na svojom blogu, v ktorom odkazuje na niekoľko nedávnych zmien zaručujúcich lepšiu kontrolu používateľov nad svojimi údajmi o polohe. Čoskoro má pritom pribudnúť nové nastavenie, ktoré prinesie zjednodušené „centrum“ ochrany osobných údajov, ako aj jednoduchšie nástroje na vymazanie údajov o polohe.
Odborníci na túto problematiku deklarujú, že len veľmi málo používateľov skutočne kontroluje informácie o kontrole osobných údajov, ktoré Google a ďalšie veľké firmy poskytujú, čím sa drasticky znižuje ich účinok.
Rekord stále drží Meta
Hoci je pokuta blížiaca sa k 400 miliónom dolárov vysoká, stále sa nechytá na pokutu, ktorú FTC uložila Facebooku (Mete) pred tromi rokmi v súvislosti so škandálom Cambridge Analytica. Vtedy sa čiastka vyšplhala na neuveriteľných 5 miliárd dolárov.