Koncom minulého týždňa sa TECHBYTE zúčastnil výstavy OpenSlava 2022, v poradí už 10. iterácie eventu zameraného na nové informačné a open-source technológie. Spoločne s pomocou reprezentantov spoločnosti Accenture, ktorá tento event zastrešuje v spolupráci s STU FEI, sme tak mali možnosť nazrieť napríklad aj za oponu tvorby metaverza.
Accenture je obrovská firma, ktorej cieľom je vyvinúť a vyšperkovať moderné technológie tak, aby boli pre ľudstvo čo najužitočnejšie. Samozrejme, toto je veľmi stručný opis. Accenture má toho pod záštitou mnoho, o čom svedčí aj fakt, že zamestnáva vyše 700 tisíc ľudí naprieč 49 krajinami sveta. Svoje služby pritom ponúka viac ako 120 krajinám. V globálnom meradle má podaných až 8 300 patentových prihlášok, no pochváliť sa vie aj počtom partnerov, ktorý siaha k hranici 250.
„Naplniť prísľub technológie a ľudskej vynaliezavosti,“ znie hlavný cieľ spoločnosti.
VR z nekonvečnej perspektívy
V rámci eventu OpenSlava 2022 sme sa zamerali špecificky na rozšírenú realitu a metaverzum. Práve metaverzum je v poslednom období celkom kontroverznou témou. Poniektorí ambíciu virtuálneho sveta podporujú, iní zase naopak.
No nech už je váš postoj akýkoľvek, treba uznať, že metaverzum napreduje, a to nie zrovna pomalým tempom. Presvedčili sme sa o tom na vlastnej koži.
Svety podľa potrieb
Pôsobivé pritom nie sú len všetky tie technické údaje, ale aj možné využitie v praxi. Tak napríklad len prostredníctvom headsetu a PC programu sa môžete stretnúť s druhou osobou na virtuálnom mieste, ktoré je prispôsobené tomu, čo chcete preberať alebo čomu sa chcete venovať.
Konkrétne nám bol počas OpenSlavy odhalený svet, ktorý kládol dôraz na obnoviteľnú energiu. Bol plný stromov, solárnych panelov, futuristických, no ekologických budov a taktiež veterných mlynov. Osoby vo virtuálnych svetoch vzájomne interagujú prostredníctvom avatarov. Tí sú, čo sa grafickej týka, zatiaľ veľmi jednoduchí.
Horšia grafika má svoje dôvody
Všeobecne je grafické spracovanie niečo, čo sa metaverzu často vytýka. Po rozsiahlej debate s členmi tímu Accenture sme však zistili, že slabšia grafika má svoje dôvody.
Prvým je dostupnosť. Ak by boli svety a avatari príliš graficky nároční, mnohí by sa do metaverza nedostali. Predsa len nie každý si môže dovoliť špičkový a drahý hardvér. Čím je grafické spracovanie slabšie, tým je virtuálny svet dostupnejší.
Druhým je fakt, že metaverzum ako také je stále veľmi mladý koncept, ktorého čaká ešte mnoho rokov zdokonaľovania. Na otázku, či sa raz dočkáme realistických avatarov, mi bolo odpovedané pozitívne. Nejaký ten čas to však potrvá.
Čo s dopytom po nových svetoch?
No aj napriek slabšej grafike nie je tvorba svetov pre metaverzum zrovna jednoduché. Práve naopak, vyžaduje si kopu práce a času. Napríklad vytvorenie repliky kancelárií z STU FEI trvalo približne mesiac. Preto ma zaujímalo, ako sa bude metaverzum potýkať s dopytom po nových virtuálnych svetoch.
Keď sa metaverzum rozšíri a jeho používateľská základňa vzrastie, rovnako vzrastie aj dopyt po nových svetoch. Lenže čo ak bude každý z nich vyžadovať niečo iné? Ako sa k tomu bude pristupovať?
Jednoznačnej odpovede som sa síce nedočkal, no podľa všetkého je jedným z riešení nákup svetov. Šikovní vývojári môžu ponúkať svoje unikátne výtvory na predaj, pričom kupujúci si ich po obdržaní môžu poupraviť podľa vlastných potrieb.
Veľký potenciál, ktorý si pýta čas
Metaverzum má skutočne obrovský potenciál. Jeho kapacity síce zatiaľ veľmi nevnímame, no v budúcnosti sa to s veľkou pravdepodobnosťou zmení. Podľa toho, čo sme mali možnosť vidieť, budú využiteľné nielen veľkými korporátmi, ale aj hráčmi či bežnými ľuďmi. Firemné stretnutia, hodiny v škole, herné sedenia – to všetko môže vďaka metaverzu nabrať úplne nový rozmer. Virtuálny rozmer.
A pre tých, ktorí si nevedia predstaviť účasť na meetingoch s veľkým headsetom na hlave (hoci priamo na stretnutí ho nebude vidno), žiadny strach. Jedným z mnoha cieľov ľudí pracujúcich na metaverze je aj zdokonalenie AR/VR headsetov, a to na takú úroveň, kedy budú nerozoznateľné od bežných dioptrických či slnečných okuliarov.