Je to niekoľko mesiacov, čo Elon Musk spolu so svojou spoločnosťou SpaceX priniesol na Ukrajinu internet Starlink. Tento krok pre ukrajinské sily predstavoval veľkú pomoc, nakoľko im umožnil rýchlu komunikáciu aj v takzvaných mŕtvych zónach. Okrem toho sa na internet mohli napojiť aj prieskumné drony, ktoré tak dokázali sledovať polohu či pohyb nepriateľských jednotiek.
Neskôr Musk obdržal žiadosť, aby Starlink sprístupnil aj na území polostrova Krym. Túto žiadosť odmietol kvôli obavám z jadrovej vojny, ktorú by mohol opätovný pokus o získanie územia od Ruska iniciovať. Internet nefunguje ani v ďalších oblastiach kontrolovaných Ruskom. Zdá sa však, že úmyselne.
Starlink už nebude zadarmo, Musk chce peniaze
Pochopiteľne, mnohí odmietnutie žiadosti o pokrytie Krymu nezobrali na ľahkú váhu. A žiaľ, Musk má pre Ukrajincov ďalšie zlé správy. Ako upozorňuje server CNN, SpaceX už naďalej nechce Ukrajine preplácať Starlink. Prevádzka pre spoločnosť predstavuje obrovské náklady, ktoré sa môžu do konca roka vyšplhať na vyše 100 miliónov amerických dolárov, píše portál Živě.cz.
Musk však Ukrajinu nechce nechať s prázdnymi rukami, nakoľko je satelitný internet pre jej defenzívu kľúčový. Našiel už dokonca aj možné riešenie. Kontaktoval americký Pentagón so žiadosťou, aby prevzal financovanie.
Uhradiť to môže americká vláda
„Nie sme schopní pokračovať v posyktovaní terminálov Starlink Ukrajine alebo financovať existujúce terminály na neurčito,“ napísal riaditeľ vládneho predaja SpaceX v liste adresovanom Pentagonu. Uvedené sú v ňom aj konkrétne náklady a platby spojené s prevádzkou.
„Ukrajine vie, že jej vláda a vojnové úsilie sú úplne závislé od Starlinku. Rozhodnutie o tom, či Starlink bude alebo nebude fungovať, je v rukách jedného človeka. To je Elon Musk. Nebol zvolený, nikto sa nerozhodol dať mu túto moc. Má ju vďaka technológiám a spoločnosti, ktorú vybudoval,“ cituje CNN osobu úzko spojenú s aktuálnym dianím.
SpaceX pritom nie je jediný subjekt, ktorý na svojich pleciach nesie ťarchu nákladov. Podľa údajov Pentagónu približne 85 % z 20 000 terminálov na Ukrajine úplne alebo čiastočne zaplatili iné krajiny, vrátane USA a Poľska, alebo iné subjekty.