Nie je žiadnym tajomstvom, že rozmach elektromobility na Slovensku je oveľa pomalší ako v mnohých iných krajinách. Na našich cestách sa aktuálne premáva veľmi málo elektromobilov, čo má viacero vysvetlení. Nájsť medzi nimi možno napríklad ich vysokú cenu, ktorú si mnohí Slováci z bežného platu jednoducho nemôžu dovoliť. A s tým sa úzko spája ďalší dôvod – nedostatočné stimuly od štátu.
Slovensko je jednou z celkovo šiestich členských krajín Európskej únie (EÚ), ktoré neponúkajú akékoľvek (alebo takmer žiadne) stimuly na nákup elektromobilov. Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA) na tento zoznam ďalej zaradilo Bulharsko, Dánsko, Estónsko, Maltu a Lotyšsko, píše Startitup podľa informácií SITA.
Prekvapivo, Estónsko, hoci je všeobecne vnímané ako vyspelá krajina, neponúka žiadny finančný stimul na posilnenie predaja elektromobilov. Napríklad Bulharsko oslobodzuje elektromobily od daní súvisiacich s vlastníctvom.
Keď sa na situáciu pozrieme z opačného konca – počet členských krajín EÚ, ktoré ponúkajú stimuly na kúpu elektromobilov, rok čo rok rastie. V roku 2021 ich ponúkalo 17 krajín, teraz je to až 21. Je však pravda, že typy a výšky stimulov sa naprieč krajinami značne odlišujú.
Drahšie nabíjanie, drahšia prevádzka
Taktiež stojí za zmienku, že prevádzka niektorých elektromobilov môže byť v Európe časom podstatne drahšia ako dnes. Hoci je nabíjanie oveľa lacnejšie ako tankovanie benzínu či nafty, postupne zdražuje, a nie zrovna pomalým tempom.
Konkrétne je reč o automobilke Tesla, ktorá nedávno zvýšila ceny nabíjania prostredníctvom staníc Supercharger. Podľa prieskumu serveru Electrek, o ktorom sme vás informovali v tomto článku, sa cena za 1 kWh energie zvýšila v priemere o 0,12 eur.
Na Slovensku však bolo zdražovanie oveľa intenzívnejšie. V Bratislave vás teraz 1 kWh vyjde na 0,66 eur, čo je o 18 centov (alebo 40 %) viac v porovnaní s pôvodnou sadzbou.