Nie každá automobilka súhlasí s plánom vykázať spaľováky. Jednou z nich je napríklad Hyundai, ktorá aj napriek nekompromisným plánom Európskej únie (EÚ) pokračuje vo vývoji a výrobe vozidiel poháňaných spaľovacím motorom.
EÚ chce predaj nových spaľovákov zakázať už od roku 2035. Poniektoré automobilky s tým problém nemajú, iné silno odporujú. A nielen tie. Do „štrajku“ vstúpili aj viaceré krajiny, podľa ktorých nie je na takúto zmenu dostatočne rozvinutá nabíjacia infraštruktúra. Hyundai sa odvoláva na ten istý argument.
Firma sa na záležitosť zelenšej dopravy pozerá z trochu iného uhla. Namiesto toho, aby všetky svoje zdroje vrazila do elektromobilov, skúma možnosť vývoja motorov, ktoré by spĺňali normu Euro 7. Albert Biermann, technický poradca Hyundai, tvrdí, že aktuálne sú tieto motory pre automobilku primárnou prioritou. Téme sa venoval server CarExpert, všimol si Startitup.
Zelenšie, no drahšie
Zrejme však nepôjde o žiadny lacný špás, a teda je takmer isté, že Hyundai bude tieto motory chcieť predávať čo najdlhšie a v čo najväčších množstvách, aby sa pokyrili náklady na vývoj. Otázkou je, ako veľmi sa vyššie náklady odrazia na konečných cených vozidiel.
Ak budú ekologickejšie motory spĺňajúce normu Euro 7 príliš drahé, nie je vylúčené, že spaľováky, ktoré budú poháňať, budú eventuálne drahšie ako niektoré elektromobily.
Kľúčovým faktorom je aj tempo rozvoja nabíjacej infraštruktúry. Ak bude sieť nabíjačiek do roku 2035 postačujúca pre pohodlnú prevádzku elektromobilov, prílišné tlačenie na drahšie spaľováky by sa mohlo preukázať ako zbytočné a predovšetkým stratové.
Emisná norma Euro 7
Emisná norma Euro 7 má vstúpiť do platnosti v roku 2025. Zameriavať sa bude predovšetkým na maximálnu redukciu emisií oxidov uhlíka, a to na úroveň 30 mg/km pre benzínové aj dieselové motory, píše AutoBild.sk. V súčasnosti sú povolené hodnoty 60 mg/km (benzín) a 80 mg/km (diesel). Okrem vyfúkových plynov sa má norma zamerať aj na emisie z brzdových doštičiek.