Približne tri mesiace dozadu sa ku mne dopracoval ROG Zephyurs G14. Reč je o hernom notebooku, ktorý je síce menší ako veľká časť konkurennčých zariadení, no ponúka výkon, ktorý mu mnohé z nich môžu len ticho závidieť. Všetky moje doterajšie skúsenosti so zariadením sa vám pokúsim čo najviac priblížiť v recenzii nižšie.
Hernú sekciu prináša ROG
ROG Zephyrus G14: Špecifikácie
Operačný systém | Windows 11 |
Procesor | AMD Ryzen™ 9 6900HS |
Grafická karta | AMD Radeon™ RX 6800S 8 GB (25 6000 Gbyte/s) |
Displej | ROG Nebula Display™ QHD (16 : 10) 120 Hz Certifikácia Pantone® DCI-P3 Dolby Vision® HDR |
Pamäť | 32 GB DDR5 |
Úložisko | 1 TB NVMe-SSD |
I/O Porty | 1x HDMI 1x 3,5 mm 2x USB-C 2x USB-A 1x microSD 1x nabíjací port (kruhový) |
Webkamera | 720p HD IR |
Audio | Realtek ALC285 AMD K19.4 |
Konektivita | Wi-Fi 6E Bluetooth 5.2 |
Batéria | 76 Wh (4-článková) |
AC adaptér | 240 W |
Váha | 1,71 kg |
Rozmery | 19,5 x 312 x 227 mm |
Cena | 2 299 € |
ROG Zephyrus G14: Dizajn a konštrukcia
ROG Zephyrus G14 je po dizajnovej i konštrukčnej stránke naozaj vynikajúco vyhotovené zariadenie. Kompaktné telo už na prvý dotyk pôsobí pevne, čo zaručene pridáva na prémiovosti. Potešil ma taktiež počet portov, ktoré výrobca dokázal do tak kompaktného formátu zabudovať. Na ľavej strane sa nachádza HDMI port, kruhový port pre nabíjanie, USB-C port a 3,5 mm výstup pre slúchadlá. Na druhej strane nájdeme dva USB-A porty, ďalší USB-C port a čítačku kariet.
Spodnej časti notebooku dominuje ergonomicky rozložená klávesnica. Každý kláves má dostatok miesta, hoci kvôli menším rozmerom musel výrobca upustiť od numerickej sekcie. Nie sú ani príliš vysoké, ani príliš nízke, pričom každá z nich pri stlačení vydáva príjemný klikajúci zvuk. Zabudnúť samozrejme nemôžem ani na podsvietenie, ktoré je dostupné v niekoľkých režimoch (dýchajúce, statické, dúhové a podobne). Podsvietenie si môže každý prispôsobiť podľa svojho gusta v zabudovanej aplikácii ARMOURY CRATE.
Pri klávesnici však svetelná šou nekončí. Prenáša sa aj na perforované veko s diódami, ktoré spoločne dokážu formovať rôzne obrazy či nápisy. K dispozícii je niekoľko prednastavených vzorov, no je tu aj možnosť vlastnej tvorby, konkrétne v sekcii AniMe Matrix™ v aplikácii ARMOURY CRATE.
Počas prvých dní som si túto funkciu nevedel vynachváliť, no priznávam, časom som na ňu postupne zabudol. Nie že by som ju bral ako mínus, to rozhodne nie, avšak drvivú väčšinu času sa pozerám skôr na displej ako na veko.
Pozdáva sa mi aj prevedenie chladiaceho systému, ktorý odvádza nahromadený teplý vzduch cez štyri hlavné otvory. Dva sa nachádzajú po stranách, dva tesne pod displejom. Milo ma prekvapilo, že len veľmi málo horúceho vzduchu sa dostáva von cez medzery v klávesnici, čo je problém viacerých iných herných notebookov.
Napokon musím vyzdvihnúť aj voľbu matného bieleho povrchu, ktorý je takmer imúnny voči odtlačkom prstom aj prachu, a ešte k tomu je aj veľmi príjemný na dotyk. A čo sa týka touchpadu, ten ako hráč nepoužívam takmer vôbec, no keď už taká potreba príde, vďaka svojej pomerne veľkej ploche a rýchlej odozve mi bol vždy verným pomocníkom.
ROG Zephyrus G14: Displej
Displej zohráva kľúčovú úlohu pri azda každom hernom zariadení. A preto som naozaj rád, že aj v tomto ohľade si dal výrobca naozaj záležať.
Hoci ROG Zephyrus G14 patrí medzi tie menšie herné notebooky, ponúka špičkový panel s rozlíšením 2 560 x 1 600 pixelov, vďaka čomu je obraz vždy ostrý a detailný. Na vysokej kvalite sa ďalej podieľa certifikácia Pantone®, podpora pre Dolby Vision® HDR, pokrytie farebným gamutom DCI-P3 či obnovovacia frekvencia 120 Hz pre elegantnú plynulosť.
Displej ma počas celej doby testovania ani raz nesklamal. Chvíľu som síce mal obavy, či niektoré prvky v hrách nebudú kvôli kombinácii vysokého rozlíšenia s menšou uhlopriečkou horšie viditeľné, no nestalo sa tak. Musím však priznať, že nakoľko som doposiaľ používal prevažne notebooky s 16-palcovými displejmi, chvíľu mi trvalo, kým som si na tento formát zvykol.
Displej je možné dodatočne prispôsobiť v sekcii GameVisual, ktorá sa opäť nachádza v oblasti aplikácie ARMOURY CRATE. Okrem možnosti kalibrácie farieb je k dispozícii celkovo osem základných obrazových režimov, a to:
- Default – univerzálne zobrazenie, vhodné pre surfovanie po internete a iné bežné úkony
- Racing – zobrazenie pre rýchle, respektíve akčné hry
- Scenery – zobrazenie s vysokým nastavením jasu, kontrastu a saturácie farieb
- RTS/RPG – zobrazenie s ostrejšími farbami, vhodné pre tituly žánrov RPG a RTS
- FPS – zobrazenie zvyšujúce viditeľnosť v tmavých oblastiach, vynikajúca voľba pre FPS hry
- Cinema – režim zvyšujúci kontrast a saturáciu, najvhodnejší na sledovanie filmov, seriálov a videí
- Eyecare – zobrazenie šetriace zrak, vynikajúca voľba pri dlhých herných, školských či pracovných sedeniach
- Vivid – režim posilňujúci saturáciu farieb a jas, vhodný napríklad na prezeranie fotografií
ROG Zephyrus G14: Výkon
Pomaly sa presúvame do časti, na ktorej záleží asi najväčšiemu množstvu potenciálnych zákazníkov. Ako si kompaktný ROG Zephyrus G14 vedie z hľadiska výkonu?
Akonáhle som na zozname špecifikácií zbadal procesor AMD Ryzen™ 9 6900HS a grafickú kartu Radeon™ RX 6800S, vedel som, že v rukách nedržím žiadnu obyčajnú hračku.
AMD Ryzen™ 9 6900HS v benchmarku PassMark, ktorý porovnáva výkon procesorov určených pre notebooky, obsadil chvályhodnú 12. priečku so skóre 24 636 bodov. Čo sa týka ostatných AMD procesorov, lepšie na tom sú už len modely AMD Ryzen™ 9 6900HX a AMD Ryzen™ 7 6800HS Creator Edition. Zvyšné priečky obsadili procesory Intel.
Grafická karta v podobe Radeon RX 6800S si v prostredí benchmarkov viedla o čosi horšie. Podľa výsledkov dostupných na stránke NotebookCheck sa umiestnila na 32. priečke, čím sa však stále zaraďuje medzi najlepšie high-end grafické karty na trhu, aspoň čo sa týka notebookov. Je o trochu slabšia ako konkurencia v podobe NVIDIA GeForce RTX 3070 či 3080, no je aj citeľne úspornejšia.
Hoci sa uvedené výsledky niektorým nemusia zdať ktovieaké, v skutočnosti si komponenty v oblasti gamingu odvádzali svoju prácu viac ako poctivo.
Shadow of the Tomb Raider
Exemplárnym príkladom je titul Shadow of the Tomb Raider, ktorý aj dnes slúži ako jeden z najobľúbenejších nástrojov na testovanie výkonu herných zariadení. ROG Zephyrus G14 v benchmarku, ktorý je dostupný priamo v hre, vykreslil celkovo 10 836 snímok. Záležalo predovšetkým na schopnostiach grafickej karty, ktorá rozhodne nesklamala. Pri najvyššom rozlíšení a grafických nastaveniach sa priemerný počet FPS držal na úrovni 69.
Grafická karta bola počas testovania zaťažená na 99 %, procesor len na 25 %. Náročnosť hry sa odrazila aj na teplote zariadenia, ktorá dosahovala okolo 90 až 96°C. V tomto ohľade výrazne napomáhal výkonný chladiaci systém pozostávajúci z dvoch ventilátorov. Tie sa točili rýchlosťou 5 200 až 5 300 rpm.
Aj napriek maximálnemu nasadeniu grafickej karty a chladiaceho systému bol však notebook pomerne tichý. Hluk zariadenia počas testovania dosahoval okolo 47 dB, čo je 8 dB menej, než koľko produkuje bežná chladnička.
Assassin’s Creed: Odyssey
Ďalšou hrou na zozname bol známy titul Assassin’s Creed: Odysse. V tomto prípade si notebook viedol o čosi horšie. Po vykreslení 2 916 snímok, čo zabralo približne minútu, priemerné snímkovanie dosahovalo 51 FPS. Opäť išlo o testovanie pri najvyššom rozlíšení a grafických nastaveniach.
Hra opäť zaťažovala predovšetkým grafickú kartu, a to na približne 92 %. Teplota zariadenia sa pri výkone ventilátorov 5 100 až 5 300 rpm šplhala k 85 až 90 °C. Hluk sa pritom držal na podobnej úrovni ako pri Shadow of the Tomb Raider, teda okolo 47 dB.
Battlefield 2042
Musím uznať, pri Battlefield 2042 ma notebook celkom prekvapil. Na najvyšších grafických nastaveniach a pri plnom rozlíšení sa priemerné snímkovanie držalo medzi 50 až 60 FPS, čo je úctyhodný výkon. Mám však pocit, že túto hru sa oplatí hrať skôr na nižších grafických nastaveniach, nakoľko vizuálny rozdiel medzi jednotlivými stupňami nie je až taký výrazný. Pri tých sa snímkovanie držalo na 100 až 120 FPS.
Battlefield 2042 zaťažoval CPU a GPU približne rovnako (55 % a 59 %). Ostatne si však zariadenie viedlo podobne ako pri predošlých dvoch tituloch. Teplota dosahovala 81 až 96 °C, výkon ventilátorov od 5 100 do 5 300 rpm a hluk hruba 47 dB.
Ak by som to mal zhrnúť, ROG Zephyrus G14 si aj v náročnejších hrách vedie priam famózne. Poradí si aj s dlhšími hernými sedeniami, počas ktorých sa nemusíte obávať žiadnych výkyvov v oblasti výkonu. Hoci je pravda, že v niektorých tituloch je snímkovanie o čosi horšie a zariadenie si doslova pýta, aby ste prepli na nižšie nastavenia, podľa mňa vždy išlo o rozumný kompromis.
ROG Zephyrus G14: Batéria
Keďže je reč o hernom notebooku, treba rátať s tým, že v 99 % prípadov ho budete mať zapojený do siete. No keď už predsa len nastane situácia, kedy budete potrebovať čerpať energiu z batérie, môžete rátať s tým, že notebook vás nesklame ani v tomto ohľade. Dokonca by som povedal, že vás príjemne prekvapí.
Kompaktné telo v sebe ukrýva objemnú batériu, ktorá dokáže pri šetrnom zaobchádzaní vydržať 9 až 10 hodín. Samozrejme, ak sa chystáte na dlhú cestu, počas ktorej si chcete pozrieť nejaké filmy či seriály, výdrž bude o čosi nižšia (v priemere o 2 až 3 hodiny).
Čo sa týka hrania bez zapojenia do siete, osobne to neodporúčam – hry bežia o poznanie horšie, pričom percentá energie klesajú rapídnym tempom. Okrem toho si však batéria dokáže poradiť s hocičím.
ROG Zephyrus G14: Softvér
Predošlé notebooky značky ROG u mňa strácali body predovšetkým kvôli softvéru, ktorý rozhodne nebol dokonalý. Často sa vyskytli chyby, ktoré síce neboli nijak drastické, no boli poriadne otravné a na používateľskom zážitku rozhodne nepridávali.
Prekvapivo, ROG Zephyrus G14 počas celej doby testovania vážnejšie zneistel len raz. Doteraz neviem, čo presne bolo príčinou, no v jednom prípade zariadenie zamrzlo, pri čom mi pomohol až tvrdý reštart. V tom čase som nemal spustenú žiadnu náročnú hru, len prehliadač, pár programov na úpravu fotografií a program na prehrávanie hudby. Situáciu som sa snažil viackrát zopakovať, no chyba sa už nikdy neobjavila.
Čo ma vytáčalo viac, bolo neustále odmietanie prechodu do spánkového režimu. Zariadenie aj po zaklapnutí veka ostávalo zapnuté, prechádzalo len na uzamknutú obrazovku. Rovnaká situácia sa odohrávala aj po manuálnej voľbe príslušnej možnosti z menu Štart.
Ostatne som počas tých troch mesiacov nespozoroval žiadne väčšie ani menšie chyby. Nevyskytli sa žiadne spomalené reakcie ani otravné preblikávanie ikon či prvkov používateľského rozhrania, s čím mali problém viaceré iné notebooky ROG.
ROG Zephyrus G14: Záver
ROG Zephyrus G14 je vynikajúci herný notebook, ktorý verne poslúži aj náročnejším hráčom. Má síce menšie telo, no výrobca efektívne využil každý jeho centimeter. Rátať možno so špičkovým procesorom, výkonnou grafickou kartou, spoľahlivým chladiacim systémom aj poriadnou výdržou batérie.
Vysoké štandardy hernej značky sú vidno aj na exteriéri, kde poteší ergonomicky rozložená a podsvietená klávesnica s príjemne klikajúcimi klávesami, veľký touchpad, ostrý a farebný displej a v neposlednom rade aj perforované veko so svietidlami, ktoré spoločne dokážu formovať rôzne vzory alebo nápisy.
ROG Zephyrus G14 si v priebehu tých mesiacov, ktoré som ho mal k dispozícii, dokázal poradiť so všetkým. Na najvyšších grafických nastaveniach zvládol aj náročnejšie hry, a to vždy pri veľmi slušnom snímkovaní, ktoré sa takmer nikdy nedostalo pod 50 FPS.
Áno, softvér je stále trochu problémový, no v porovnaní s inými zariadeniami ROG, ktoré som mal k dispozícii, je na tom mnohonásobne lepšie. To, že sa odmieta uspať, je otravné a tuším, že mnohí používatelia takúto chybu nie sú ochotní tolerovať. Ja som svoje počítače nikdy veľmi neuspával, takže mi to až tak neprekážalo.
Ostatne notebooku naozaj nemám čo vytknúť. Čokoľvek som mu zadal, splnil, a to bez námietok. Ak sa teda obzeráte po hernom stroji, ktorý robí tie najlepšie kompromisy medzi veľkosťou a výkonom, ROG Zephyrus G14 rozhodne stojí za zváženie.