Jedným zo spôsobov, akými ľudstvo dokáže minimalizovať záťaž kladenú na životné prostredie, je kompletná elektrifikácia automobilového priemyslu. Začínajú si to uvedomovať už aj bežní ľudia, ktorí postupne opúšťajú spaľováky a prechádzajú na elektromobily alebo plug-in hybridy.
Celosvetovo mali elektromobily v priebehu júna zodpovedať až 12 % celkového počtu predaných vozidiel. Toto percento sa poniektorým na prvý pohľad nemusí zdať ktovieako vysoké, no treba poznamenať, že reprezentuje až 65 % rast oproti minulému roku. Taktiež je to prvýkrát, čo podiel elektromobilov na celosvetovom predaji dosiahol dvojcifernej hodnoty, píše CleanTechnica.
Plug-in hybridy zaznamenali o niečo slabší medziročný rast – prilepšili si o približne 29 %. Napriek tomu sa však na celkovom objeme predaja podieľajú vyšším percentom ako elektromobily, a síce 16 %.
Počas júna sa najväčšej popularite tešila Tesla. Prvú priečku obsadil Model Y, ktorého sa v sledovanom období predalo až 97 950 kusov. Model 3, ktorý sa umiestnil druhý, zaznamenal 53 768 predaných kusov. Stupeň víťazov kompletizuje Wuling HongGuang Mini EV, ktorého sa predalo 46 250 kusov.
Zmena je nutná, no nie každý je na ňu pripravený
Rast predaja elektromobilov bol (a viac-menej stále je) len otázkou času. Mnohé vlády, bloky a združenia usilujú o kompletnú elektrifikáciu automobilového priemyslu, ktorá má pomôcť k lepšej udržateľnosti a ochrane životného prostredia.
Túto myšlienku podporuje aj Európska únia (EÚ), ktorá chce od roku 2035 zakázať predaj vozidiel so spaľovacím motorom. Pochopiteľne, niektoré, poväčšinou chudobnejšie krajiny, majú s týmto plánom problém.
Odklad zákazu predaja spaľovákov podľa posledných informácií požaduje päť krajín vrátane Slovenska. Dôvod je pritom celkom prostý.
Jednoducho nie každá ekonomika je pripravená na masívnu adopciu elektromobilov, a to nielen z hľadiska priemerného disponibilného príjmu obyvateľov, ktorý v mnohých prípadoch ani zďaleka nestačí na kúpu slušného elektromobilu, ale aj z hľadiska nabíjacej infraštruktúry.
Okrem Slovenska patrí do skupiny žiadajúcej odklad aj Taliansko, Portugalsko, Bulharsko a Rumunsko. Proti má byť dokonca aj Európske združenie výrobcov automobilov.