S príchodom pandémie sa drvivá väčšina študentov a zamestnancov presunula zo škôl a kancelárií do bezpečia svojich domovov. Medzi štyrmi stenami sme strávili niekoľko lockdownov, počas ktorých sme si začali krátiť voľný čas napríklad aj sledovaním seriálov a filmov na streamovacích platformách. Spomedzi nich vystupoval do popredia najmä Netflix, a to nielen u nás.
Dopyt po nich však neutíchol ani po skončení zákazov vychádzania, čo začalo vytvárať problémy, predovšetkým na strane prevádzkovateľov internetových služieb.
Streamovacie platformy predstavujú pre siete nemalú záťaž, s ktorou sa prevádzkovatelia musia vysporiadať. To si vyžaduje nielen veľa úsilia, ale aj peňazí.
Jednou z obetí popularity týchto platforiem, konkrétne Netflixu, je aj juhokórejský poskytovateľ internetových služieb SK Broadband. Tvrdí, že v priebehu posledných dvoch rokov vzrástla prevádzka jeho siete kvôli Netflixu až 26-násobne, čo znamená citeľný rast nákladov potrebných na jej udržanie. Reč je o miliónoch dolárov.
Netflix nechce platiť
SK Broadband sa snažil dohodnúť s Netflixom, aby mu náklady vrátil, no neúspešne. Platforma sa ohradila argumentom, že platba za rastúce náklady nie je jeho povinnosťou. Prípad sa riešil súdnou cestou, avšak v neprospech Netflixu, ktorý sa následne proti verdiktu odvolal.
Do kariet mu nehrá jedna kľúčová skutočnosť, a to zákon, ktorý v medzičase zverejnil parlament Kórejskej republiky. Podľa tohto zákonu musia poskytovatelia obsahu, ktorí majú aspoň milión používateľov a/alebo ktorých návštevnosť je rovná aspoň 1 % celkovej návštevnosti, platiť poplatok za používanie internetovej siete.
Ak by súd napokon predsa len rozhodol v prospech Netflixu, znamenalo by to rast cien internetového pripojenia pre koncových používateľov. Naopak, ak by vyhral SK Broadband, krajina by získala dodatočný zdroj príjmov, ktoré môžu byť využité na modernizáciu a posilnenie sieťovej infraštruktúry, okrem iného.