Google na Slovensku, v Poľsku a Českej republika posilní boj proti dezinformáciám. Urobiť tak chce prostredníctvom novej kampane, ktorú bude zastrešovať jeho dcérska firma Jigsaw. Informáciu priniesol portál Živé.sk.
Vplyvy dezinformácií si môžeme všímať už dlho, najviac však v priebehu posledných dvoch rokov, kedy sa na internete do hĺbky rozoberal koronavírus a od februára aj vojnový konflikt na Ukrajine.
„Očkovanie“ proti dezinformáciám
Projekt bude založený na jednoduchej báze. V jeho rámci budú natočené a zverejňované 90-sekundové klipy, ktoré sa budú snažiť upozorniť ľudí na dezinformácie a súčasne ich pred nimi varovať. Na ich vytvorení sa spolu s Jigsaw podieľali psychológovia z britských univerzít v Cambridgei a Bristole.
Šíriť sa budú na sociálnych sieťach, ako je Facebook, Twitter či TikTok. Svoje miesto si však nájdu aj v reklamných slotoch na platforme YouTube.
Potrvá celý mesiac
„Keď ľuďom poviete, čo je pravda a čo je lož, mnohí sa budú o tom hádať… avšak môžete predvídať techniky, ktoré sa použijú pre šírenie dezinformácií, ako napríklad v prípade ukrajinskej krízy,“ povedal Jon Roozenbeek, hlavný autor správy o výskume, na ktorom je kampaň Google založená. Odštartuje už budúci týždeň a potrvá celý jeden mesiac.
„Uvažujeme o tom ako o pilotnom pokuse, takže nie je absolútne žiadny dôvod, prečo by sa tento prístup nemohol rozšíriť do ďalších krajín,“ povedala Beth Goldbergová, vedúca výskumu v Jigsaw. Dodala, že Poľsko bolo vybrané kvôli tomu, že sa tam nachádza mnoho ukrajinských utečencov. Česko a Slovensko pritom môžu poslúžiť ako „užitočné príklady pre zvyšok Európy“.