Medzi Metou a Apple aktuálne panuje celkom napätý vzťah. Ešte pár rokov dozadu však spoločnosti vzájomne rokovali o spôsobe, akým by mohol Apple posilniť svoje príjmy z Facebooku. Konkrétne mal tlačiť na Metu, nech vytvorí spoplatnenú verziu sociálnej siete.
Apple má dva hlavné zdroje príjmu. Okrem hardvéru v podobe smartfónov, tabletov a počítačov zarába nemalé čiastky aj zo služieb, spomedzi ktorých najviac vytŕča App Store. A keďže Facebook a Instagram v prostredí obchodu figurovali (a stále figurujú) ako jedny z najpopulárnejších aplikácií, je zrejmé, že z nich Apple chcel vyťažiť čo najviac.
Ako píše server Živě.cz odvolávajúc sa na denník The Wall Street Journal, vedenie Apple nebolo spokojné s tým, že mu sociálne siete aj napriek svojej obrovskej popularite negenerujú extra vysoké príjmy. Vyriešiť sa to snažil niekoľkými spôsobmi.
Apple najskôr konfrontoval Metu s argumentom, že by mal za každú zaplatenú propagáciu príspevku na Facebooku získať províziu, nakoľko ide o istú formu mikrotranskacie. To Meta odmietla s tým, že nejde o mikrotransakciu, ale o reklamu.
Facebook za poplatok
Apple sa teda rozhodol pritvrdiť – zatlačil na Metu, aby vytvorila verziu sociálnej siete, ktorá by bola bez reklám, no za mesačný poplatok, z ktorého by si ukrojil podiel vo výške 30 %. Rokovania o tomto projekte mali prebiehať medzi rokmi 2016 a 2018.
Dohoda napokon nevznikla, pričom Meta sa začala na reklamy sústrediť ešte viac. Apple však odmietnutie nezobral ľahko a v roku 2021 zaviedol funkciu s názvom App Tracking Transparency. Tá používateľom jeho zariadení umožňuje v prostredí aplikácií zakázať sledovanie aktivity za účelom lepšej personalizácie reklám, čo pre Metu znamenalo obrovské finačné straty.
Je táto funkcia pomstou Apple za odmietnutie Mety spolupracovať? Isté to nie je, no jej načasovanie je prinajmenšom podozrivé.