Výber konkrétnej banky, do ktorej si budete posielať výplatu, poprípade využijete aj ďalšie služby a produkty, je mimoriadne chúlostivou záležitosťou. Mnohí z nás analyzujú rôzne aspekty vrátane dostupnosti pobočiek, počtu bankomatov či toho, ako veľmi „smart“ daná banka je. Podľa najnovšieho prieskumu však ani jedna z týchto vecí nie je tá najdôležitejšia.
Najdôležitejším faktorom pri výbere banky je podľa prieskumu agentúry Focus výška mesačného poplatku za vedenie bežného účtu. Prieskum si objednala mBank.
„Za najdôležitejší faktor ju považujú viac ako dve tretiny (69%) klientov bánk. Pre 67% opýtaných by bol výrazný nárast tohto poplatku najsilnejším motívom na zmenu súčasnej banky. S výrazným odstupom nasledujú faktory ako zlé finančné výsledky banky (19%) a neprehľadný či nespoľahlivý internet banking (18%),“ uvádza banka.
Na moderné technológie si Slováci nepotrpia
Ďalšími dôvodmi, kvôli ktorým by klienti začali uvažovať nad zmenou banky, je nepríjemný a neochotný personál (16%) či chýbajúce služby a produkty (15%). Odradiť ich však môžu aj negatívne informácie o banke (14%), nedostatočný vernostný program pre klientov banky (10%) a slabá mobilná aplikácia, ktorá má málo funkcií alebo sa ťažko ovláda (9%). Približne 7% opýtaných by uvažovalo nad zmenou banky kvôli chýbajúcim moderným platobným technológiám ako napríklad Apple Pay či Google Pay.
Výška mesačného poplatku za vedenie bežného účtu (69%) ostáva aj naďalej hlavným kritériom, podľa ktorého si Slováci vyberajú svoju banku. Pre viac ako jednu tretinu (36%) klientov bánk je rozhodujúcim faktorom pri výbere banky kvalitný internet banking a pre 28% opýtaných to je moderná mobilná aplikácia.
Obľúbenosť technológií pomaly stúpa
Oproti poslednému prieskumu si na jej dôležitosti zakladá o 5 percentuálnych bodov viac klientov, čo svedčí aj o tom, že moderné technológie obľubujú Slováci čoraz viac. Výška úrokovej miery je najdôležitejšia pre viac ako jednu pätinu (22%) Slovákov a na odporúčanie priateľov, známych či členov rodiny sa spolieha 9% respondentov. Z prieskumu ďalej vyplynulo, že veľkosť banky z pohľadu počtu klientov berie do úvahy 8% oslovených.
Prieskum agentúry Focus pre mBank ukázal aj to, čo si klienti na svojej banke cenia najviac. Je to najmä skutočnosť, že nemá žiadne alebo má len nízke poplatky za vedenie bežného účtu (32%), má kvalitný internet banking (29%) a výbornú mobilnú aplikáciu (27%; naposledy to bolo 22%). Medzi ďalšie prednosti banky patria kvalitné a spoľahlivé služby (24%), tradícia a dôveryhodnosť banky (23%) a ochotný, milý či príjemný personál (17%; naposledy to bolo 21%). Klienti ďalej oceňujú aj výhodné úroky na hypotéky a úvery (12%) a výšku úrokovej miery na sporiacom alebo bežnom účte (8%).
„Aj keď najdôležitejším kritériom pre výraznú väčšinu klientov bánk ostáva finančná stránka poskytovanej služby a poplatky s ňou spojené, tak klienti rok čo rok čoraz viac reflektujú aj na online komunikáciu s bankou, či už prostredníctvom mobilných bankových aplikácií alebo internetového bankovníctva. Práve kvalitná mobilná aplikácia a kvalitné internetové bankovníctvo patria k veciam, ktoré na bankách klienti okrem nízkych poplatkov najčastejšie oceňujú,“ konštatuje Martin Slosiarik, sociológ a riaditeľ agentúry Focus.
V texte bola využitá tlačová správa mBank.