Európska únia (EÚ) uvádza nový bezpečnostný prvok, ktorým sa snaží minimalizovať riziko nehôd na cestách. Ešte v roku 2019 upozornila na systém inteligentného rýchlostného asistenta (ISA), ktorý 5 rokov predtým nórska štúdia označila za účinný v rámci prevencie voči nehodám a úmrtiam na cestných komunikáciach.
Od 6. júla 2022 je tento systém povinnou výbavou pre všetky nové modely a typy vozidiel, ktoré sú uvádzané na európsky trh. Do júla roku 2024 bude ISA povinnosťou pre všetky nové automobily predávané na území EÚ, informuje server Neowin.
Jednoduché, no efektívne
ISA funguje na pomerne jednoduchom princípe. Ide o obmedzovač rýchlosti, ktorý kontroluje rýchlosť vozidla prostredníctvom kamier sledujúcich dopravné značky alebo máp prepojených s GPS. V prípade prekročenia povolenej rýchlosti dokáže vodiča varovať napríklad obmedzením výkonu motora.
Celkovo ISA umožňuje štyri spôsoby varovania, a to akustické varovanie, vibračné varovanie, haptickú spätnú väzbu cez pedál akcelerácie či obmedzenie výkonu motora.
Akustické a vibračné výzvy sú neinvazívne. Haptická spätná väzba a regulácia rýchlosti využívajú akceleračný pedál, čo im v prípade potreby umožní zatlačiť na nohu vodiča a upozorniť ho tak na prekročenie povolenej rýchlosti.
Menej nehôd aj pokút
Hoci má byť ISA štandardne aktivovaná pri každom štarte vozidla, vodič ju môže manuálne deaktivovať.
Podľa Európskej rady pre bezpečnosť dopravy (ETSC) systém ISA zníži počet kolízií o 30 % a počet úmrtí o 20 %. Okrem toho môže pomôcť k zníženiu počtu pokút za rýchlosť.