Súborový formát GIF dnes pozná asi každý, predovšetkým vo forme vtipných grafík, ktorými reagujeme na správy na sociálnych sieťach a komunikačných platformách. Málokto však vie, kde skutočne leží jeho pôvod a ako sa mu podarilo dostať tam, kde je teraz.
GIF, dlhšou formou Graphics Interchange Format, je formát rastrovanej grafiky, ktorý spočiatku slúžil úplne inému účelu ako dnes. V svojich raných dňoch pomáhal s tvorbou webových stránok. Jeho vznik sa datuje ešte do roku 1987, čo znamená, že tento rok oslavuje chvályhodných 35 rokov. Za obľúbeným formátom stojí vývojový tím spoločnosti CompuServe pod vedením Stephena Wilhitea. Informáciu priniesol server iDnes.cz.
Šikovný nástroj pre webové stránky
GIF vznikol v dobe, kedy internet nebol široko dostupný. Poskytovatelia online služieb (OSP) ponúkali určitej skupine užívateľov pripojenie k internetu, ktorá si tak mohla napríklad prečítať dôležité e-maily. Ďalšou obľúbenou internetovou aktivitou bola aj kontrola akciového trhu. V tom čase Wilhite dostal dôležitú úlohu, a to vytvoriť rýchlo načítateľný súbor schopný bez veľkého omeškania zobrazovať farebné obrázky pre burzové tickery, respektíve akciové symboly, a iné podstatné informácie.
Vôbec prvým súborom GIF, aký kedy vznikol, je jednoduchý obrázok lietadla. Bol však statický, nakoľko pilotná verzia formátu nepodporovala animácie. Túto schopnosť GIF získal až o dva roky neskôr.
Animácia v prvej podobe vyzerala ako malá prezentácia, ktorá sa však neopakovala. Opakované prehrávanie, tzv. slučka, sa súčasťou GIF stala až po pričinení spoločnosti Netscape Communications Corporation. Tá v roku 1995 vyvinula Netscape Navigator 2.0, ktorý dokonca umožnil opakované animácie priamo v prostredí prehliadača.
GIFy zachránili memes
Prvé GIFy mali skôr informatívne účely. Ako sa ale svet internetu rozmáhal, formát postupne upadal stále viac a viac do úzadia. V jednom momente to dokonca vyzeralo, že ho čaká definitívny koniec. Začiatkom druhej dekády aktuálneho storočia však nastal zlom. Patent na jeho používanie vypršal, čo podnietilo jeho rastúcu popularitu v prostredí memes.
GIFy sa v priebehu len niekoľkých rokov vyšplhali späť na vrchol a časom začali tvorcom ryžovať nemalé príjmy. Veľmi obľúbenou platformou pre tvorbu a zdieľanie krátkych donekonečna sa opakujúcich videí sa stala služba Giphy. Tú v roku 2020 odkúpil Facebook za 400 miliónov dolárov (383 miliónov eur).