Poslanci Európskeho parlamentu začiatkom minulého mesiaca odsúhlasili zákaz predaja nových vozidiel so spaľovacím motorom od roku 2035. Blok tým sleduje splnenie svojho záväzku, ktorým je maximálna redukcia a eventuálne úplná eliminácia škodlivých emisií. Poniektoré krajiny však s týmto rozhodnutím nesúhlasia a žiadajú, aby sa zákaz odložil.
Dôvod je pomerne prostý. Nie každá krajina má na takúto zmenu dostatočne vhodné podmienky, predovšetkým čo sa týka ekonomickej situácie a nabíjacej infraštruktúry pre elektromobily, ktoré v roku 2035 definitívne nahradia spaľováky.
„Je potrebné stanoviť primerané a prispôsobené prechodné obdobia,“ uvádza dokument, v ktorom Slovensko spolu s Talianskom, Portugalskom, Bulharskom a Rumunskom žiada o odloženie zákazu predaja spaľovákov o 5 rokov.
Nedostatok surovín, vyššie ceny
Neodstatočná infraštruktúra v niektorých členských krajinách pritom nie je jedinou hrozbou, ktorá ohrozuje kompletný prechod na elektromobily. Situáciu môže výrazne skomplikovať aj nedostatok jedného kľúčového komponentu, informuje agentúra Reuters.
Podľa finančného riaditeľa spoločnosti VW, Arna Antlitza, problémom nie sú ani tak samotné elektromobily, ale skôr batérie. Veľké automobilky sa pretekajú v zabezpečení čo najväčšieho množstva dodávok batériových článkov. Dopyt tak výrazne rastie, čo prebúdza obavy z možného nedostatku surovín, ktoré sú potrebné na ich produkciu.
Komplikácie späté s ťažbou lítia, niklu, mangánu alebo kobaltu by mohla výrazne ovplyvniť prechod na elektrombily. Nedostatok surovín by totiž spôsobil rast cien batérií a tým pádom aj rast cien konečného produktu – vozidiel.
Už o dva roky
Podľa Carlosa Tavaresa, výkonného riaditeľa spoločnosti Stellantis, automobilový priemysel postihne nedostatok batérií niekedy medzi rokmi 2024 a 2025. Výrobcovia sa budú snažiť čo najviac posilniť predaj, no zároveň stavať nové továrne na výrobu batérií.
Automobilka VW uviedla, že termín nastavený EÚ dodrží, a teda že od roku 2035 prestane na jej území predávať automobily so spaľovacím motorom. Toyota, ďalší popredný výrobca automobilov, sa k situácii doposiaľ nevyjadril.