Predaje elektromobilov a plug-in hybridov sú čoraz vyššie všade vo svete. Ako ale jedna rodina z amerického mesta St. Petersburg zistila, majú aj odvrátenú stranu. Vyplýva to z príbehu, ktorý zažila Avery Siwinski.
Avery si kúpila použitý plug-in hybrid Ford Focus Electric z roku 2014, ktorý mal, aspoň na papieri, na jedno nabitie prejsť 122 kilometrov. To je na jazdu do školy a späť tak akurát. Rodina sa teda rozhodla, že 11-tisíc dolárov investujú a na 6 mesiacov bol skutočne pokoj. Auto fungovalo správne, ani dojazd, hoc nižší, nebol nepoužiteľný.
Skryté riziko
„Všetko bolo v poriadku,“ povedala Avery. „Auto som si zamilovala. Bolo malé, tiché, bolo super. Potom však z ničoho nič prestalo fungovať,“ konštatuje.
Keď sa v marci na prístrojovom paneli objavili prvé výstrahy, Siwinská sa rozhodla, že je čas navštíviť autorizovaný servis, kde technici spravili diagnostiku s nepriaznivým výsledkom. Auto žiadalo výmenu batérie, ktorú Ford nacenil na 14-tisíc dolárov, teda na vyššiu čiastku, než ktorú zaplatili za celé auto. Čo je ešte horšie, model Focus Electric sa už štyri roky nevyrába, takže problém bol prakticky so všetkými náhradnými dielmi.
„Ak si kupujete nový elektromobil, musíte si uvedomiť, že zatiaľ neexistuje trh so staršími modelmi,“ varuje ostatných starý otec Avery, Ray Siwinski.
Chýba história
Príbeh pekne ilustruje jedno z najväčších rizík elektrických vozidiel, ktoré sú na jednu stranu naozaj vynikajúce dopravné prostriedky, na druhú stranu so sebou prinášajú skryté problémy. Keď doslúži prvá generácia elektromobilov, batérie sa, pevne veríme, dostanú do recyklačného strediska, kde ich čo najefektívnejším spôsobom spracujú.
Tí, ktorí by si chceli batériu nechať vymeniť si jednoducho budú musieť kúpiť novú, ktorá nemusí byť úplne lacná. Druhým problémom môže byť spoľahlivosť batériových článkov montovaných do elektromobilov. Zatiaľ čo Tesla si na tento ukazovateľ dáva extrémny pozor, iní výrobcovia to tak vážne brať nemusia. Svedčí o tom napríklad prípad jedného z majiteľov veľmi populárneho elektromobilu Nissan Leaf, ktorému servis za výmenu batérie naúčtoval vyše 30-tisíc dolárov.
Výrobcovia síce dávajú na batérie záruky. Niekedy však ani 100 či 160-tisíc kilometrov alebo 8 rokov prevádzky nemusí stačiť na to, aby sa vyrovnali spaľovacím motorom. Výrobcovia elektromobilov tak majú pred sebou dlhú a strastiplnú cenu. Jedno je však isté – držíme im palce, aby technológie a ceny posunuli ešte na lepšiu úroveň, akú dnes vidíme pri „klasických“ vozidlách.