Asi každý z nás už v obchode narazil na mega zľavu, ktorá nedávala zmysel. Produkt reálne stál podobne ako predtým, no obchod ho uvádzal v 50, 60 či 70-percentnej zľave.
Nad týmto problémom sa zamysleli aj šikovní dátoví analytici zo spoločností Apify, Kebooly a Topmonsk, ktorí založili veľmi populárny Hlídač Shopů. Ten nezávisle overuje, či sa ceny skutočne znížili o uvádzanú čiastku alebo či internetový obchod zavádza.
Keď to nespravil štát, spravíme to my
„Hlídač Shopů je neziskový projekt, ktorého cieľom je chrániť spotrebiteľa pred vynaliezavosťou marketingových oddelení veľkých e-shopov. Viac ako dva roky monitorujeme vývoj cien, produktov na najväčších českých e-shopoch, vrátane uvádzanej zľavy a ‚pôvodnej ceny’, z ktorej bola zľava vypočítaná,“ píšu o sebe tvorcovia.
Podľa tvorcov mali veľké obchody manipulovať s cenami tak, aby dokázali zarobiť čo najviac. To sa im, prirodzene nepáčilo, a tak vytvorili dnes už veľmi obľúbený nástroj, ktorý funguje aj na niektorých slovenských verziách e-shopov vrátane Alza.sk či Mall.sk.
Len pre príklad sme vyskúšali overiť cenu aktuálne veľmi žiadanej komodity – malého detského bazéna. Pri ňom Mall.sk avizuje zľavu 49 %, Hlídač Shopů však z historických dát vie, že reálna zľava na ňom nie je žiadna. Mall jednoducho nafúkol cenu, aby ju potom vo fiktívnej zľave mohol znížiť.
Kto klame najviac?
Obchodov, ktoré nie sú čestné a zľavy umelo nafukujú, je veľa. Z vašich reakcií vieme, že veľa z vás za kráľa nafukovania cien označuje Alzu. Tú sme síce v minulosti niekoľkokrát pristihli, ako to robí, dnes už patrí medzi tie najslušnejšie obchody.
Vyplýva to zo zistení Hlídača Shopů, ktorý spustil Dashboard, teda akýsi prehľad o tých najväčších obchodoch, z ktorých mnohé podnikajú aj na Slovensku.
Medzi najväčších hriešnikom patrí spoločnosť AAA Auto, ktorá pri 3 606 produktoch uvádza priemernú zľavu 13 %, pričom reálna zľava predstavovala len 1 %. Obchod tak zavádza pri 86 % prípadoch.
Prekvapivo, veľmi negatívne dopadla aj sieť Electro World. Tá má v Česku zaradených celkom 50 796 produktov, z ktorých je 8 555 vedených ako v zľave. Namiesto priemernej 18 % zľavy, ktorú obchod uvádza, predstavuje skutočná zľava len 3 %.
Katastrofálne dopadol Mountfield. V zľave sa majú nachádzať takmer všetky predávané produkty s priemernou zľavou až 41 %. No a čo zistil Hlídač Shopů? Skutočná zľava predstavuje len 1 %.
Budú sa musieť krotiť
Obchody budú musieť s podobnými praktikami skončiť už čoskoro. Európska komisia totiž schválila smernicu, ktorá hovorí o tom, že uvádzaná zľava pri produktoch sa musí počítať z minimálnej ceny, za ktorú sa produkt predával 30 dní pred zlacnením.
Tým chce komisia bojovať proti produktom, ktoré sú neustále v zľave počítanej z maloobchodných doporučených cien. Za tie sa však predávajú len málokedy. Aby toho nebolo málo, obchody budú mať vyslovene zakázané umelo nafukovať ceny, aby potom zľava pôsobila atraktívnejšie.
Slovensko mešká
To, kedy sa dostane nová legislatíva zvaná ako smernica Omnibus (2019/2161) do platnosti aj na Slovensku, zatiaľ nie je jasné. TREND ešte v decembri minulého roka informoval, že jednotlivé štáty mali čas na zapracovanie do 28. novembra 2021. Slovensko to ale nestihlo. „Neskorá transpozícia smerníc v krajinách EÚ je dlhodobým problémom, na ktorý má v súčasnosti vplyv aj pandémia,“ uviedla minulý december advokátka Simona Klučiarová.
V tých krajinách, ktoré smernicu zapracovať stihli, začali nové pravidlá platiť 28. mája 2022.