Poslanci Európskeho parlamentu začiatkom mesiaca odhlasovali zákaz predaja nových automobilov so spaľovacím motorom. Platiť má od roku 2035. Viaceré krajiny s ním však nesúhlasia a žiadajú jeho odloženie o päť rokov. V tejto skupine je aj Slovensko.
EÚ tento krok považuje za kľúčový pilier svojho plánu čo najviac redukovať emisie produkované dopravou. Do roku 2030 chce naprieč celým hospodárstvom redukovať emisie škodlivých skleníkových plynov o 55 %. Vychádzať má z úrovní vykazovaných v roku 1990. Informáciu priniesla agentúra Reuters.
V sprievodnom dokumente, ktorý bol rozoslaný medzi členské štáty EÚ, päť krajín vrátane Slovenska navrhlo zníženie emisií oxidu uhličitého z automobilov o 90 % do roku 2035 a o 100 % do roku 2040. Okrem toho uviedli, že ľahké úžitkové vozidlá by mali dosiahnuť redukciu o 80 % do roku 2035 a o 100 % do roku 2040. Žiadajú tak, aby sa zákaz predaja nových spaľovákov posunul o 5 rokov.
Okrem Slovenska o odklad žiadajú aj Taliansko, Portugalsko, Bulharsko a Rumunsko.
Niektoré krajiny nie sú pripravené
„Je potrebné stanoviť primerané a prispôsobené prechodné obdobia,“ uvádza sa v dokumente s odkazom na potrebu rozšírenia nabíjacej infraštruktúry. Niektoré krajiny sú totiž na tak veľkú transformáciu automobilového priemyslu prispôsobené lepšie ako iné.
Podľa jedného z Bulharských úradníkov, ktorý si neželal byť menovaný, je v klimatických politikách potrebné zohľadniť hospodárske a sociálne faktory, ako sú napríklad výrazné rozdiely v kúpnej sile medzi krajinami EÚ.
Brusel považuje nastavenú hranicu za dôležitú, pričom ráta s 15-ročnou priemernou životnosťou nových automobilov. Neskorší zákaz by údajne zabránil EÚ v ambícii dosiahnuť nulové emisie do roku 2050. Podľa vedcov by dodržanie nastaveného plánu mohol zabrániť katastrofálnym klimatickým zmenám.
Proti je aj Európske združenie výrobcov automobilov
Zatiaľ čo niektoré vlády so zákazom nesúhlasia, iné ho plne podporujú. Tieto krajiny sa však vyznačujú silnejšími ekonomikami. Prekvapivo, nemecký minister financií tento týždeň povedal, že najväčší automobilový trh na území EÚ ho nepodporí.
Vzoprelo sa mu aj Európske združenie výrobcov automobilov, ktoré sa obáva neistého posilňovania nabíjacej infraštruktúry. Naopak, automobilky ako Ford a Volvo plán verejne podporili.