Európsky trh so smartfónmi v prvom kvartáli aktuálneho fiškálneho roku zaznamenal značný prepad. Dvojica lídrov, Samsung a Apple, vykázali medziročný pokles v desiatkách percent, pričom spokojné zrejme nie je ani čínske Xiaomi, ktoré síce obhajuje tretiu priečku, no oproti minulému roku si rozhodne nepolepšilo. Dá sa povedať, že v priebehu prvých mesiacov sa darilo len jednému výrobcovi, a to Realme.
Podľa údajov, ktoré zverejnila analytická spoločnosť Counterpoint Research, sa mal európsky trh so smartfónmi prepadnúť o 12 %. Expedovalo sa 49 miliónov zariadení, čo je najhorší výsledok od prvého kvartálu roku 2013. Z prvej päťky najväčších výrobcov si dokázal zelené čísla udržať len jeden.
Pod slabší výkon trhu sa má podpisovať niekoľko kľúčových faktorov, ako je napríklad stále pretrvávajúca kríza spätá s polovodičmi, lockdowny v Číne v dôsledku pandémie COVID-19, zhoršujúca sa ekonomicka situácia a napokon aj vojna na Ukrajine.
„Existujúce problémy, ako napríklad COVID-19 a nedostatok komponentov, sa zhoršili v dôsledku nových hospodárskych a geopolitických výziev. Rastúca úroveň inflácie v celom regióne ovplyvňuje spotrebiteľské výdavky, zatiaľ čo spoločnosti Samsung a Apple, prvý a tretí výrobca smartfónov v Rusku, začiatkom marca 2022 zastavili všetky dodávky na najväčší európsky trh,“ hovorí zástupca riaditeľa spoločnosti Counterpoint Research Jan Stryjak.
V zelených číslach ostalo len Realme
Samsung si aj napriek nepriaznivej situácii dokázal na európskom trhu udržať vedúcu pozíciu, hoci zaznamenal 16 % medziročný pokles. V prvom kvartáli 2021 jeho podiel na trhu dosahoval 37 %. Teraz je to o 2 % menej.
Druhý najväčší európsky hráč, Apple, si v prvom kvartáli 2022 v medziročnom porovnaní pohoršil o 6 %, no aj napriek tomu dokázal pokryť až štvrtinu trhu, čiže o percento viac ako minulý rok.
Čínsky výrobca Xiaomi obsadil tretiu priečku. Jeho podiel na trhu medziročne klesol o 5 %, pričom jeho celkové výkony boli slabšie o až 36 %.
Rovnaký podiel na trhu si dokázal udržať len výrobca Oppo, ktorý v lete minulého roku absolvoval slovenský debut. Medziročne si síce pohoršil o 8 %. Svoj podiel 6 % si však ustrážil.
Jediným výrobcom, ktorý si dokázal zachovať rast, je Realme. Táto značka sa na kontinente teší obrovskej popularite, čo dokazuje aj medziročný rast o neuveriteľných 67 %. Stále však pokrýva len malú časť trhu. Pred rokom to boli 2 %, teraz sú to 4 %.
Situácia sa zrejme tak skoro nezlepší
Analytici predpokladajú, že situácia so smartfónmi na európskom trhu sa bude aj naďalej zhoršovať. Mnohé európske krajiny sú nebezpečne blízko recesie, pričom nepomáha ani skutočnosť, že koniec rusko-ukrajinského konfliktu je zatiaľ v nedohľadne. Z tohto dôvodu sa očakáva, že minimálne ešte druhý kvartál bude skôr stratový.