Každý, kto sa aspoň ako tak pohybuje vo svete internetu, vie, že veľa z toho, čo môžeme vidieť na sociálnych sieťach, je do určitej miery prikrášlené. Príspevky na platformách, ako je napríklad Instagram, odrážajú len šťastné okamihy a snažia sa nás presvedčiť o tom, že ich autori nemajú žiadne problémy. A hoci to v niektorých prípadoch môže byť pravda, nie vždy je tomu úplne tak.
Existuje viacero štúdií, ktoré poukazujú na to, ako mladí ľudia kvôli sociálnym sieťam trpia depresiami alebo inými podobnými diagnózami. Je to kvôli tomu, že sa im ich život nezdá byť ani zďaleka taký dobrý, ako život ich obľúbených autorov, ktorých feed je zaplnený dovolenkami, drahým oblečením a večierkami. A či si to chceme priznať alebo nie, do určitej miery vedia takéto príspevky „rozosmutniť“ aj dospelých.
Týmto samozrejme nechceme tvrdiť, že sociálne siete sú zlé. Samozrejme, majú aj množstvo pozitív, ako je rýchly a pohodlný kontakt s blízkymi či prístup k širokej škále informácií.
Z vyššie uvedeného však jasne vyplýva, že to, čo často moderným sociálnym sieťam chýba, je autenticita. A práve to je oblasť, na ktorú sa zameriava platforma BeReal.
Sociálna sieť BeReal sa v obchodoch s aplikáciami objavila pred približne dvomi rokmi. Od samotného začiatku zaznamenávala značnú popularitu, pričom v máji sa stala štvrtou najsťahovanejšou sociálnou aplikáciou v App Store. Predbehli ju len služby od spoločnosti Meta, kedysi známej ako Facebook, informuje server MobilMania.cz.
BeReal: O čo ide?
Podobne ako vyššie spomenutý Instagram, aj BeReal pracuje s fotografiami. Spôsob, akým k nim pristupuje, je však úplne iný.
BeReal náhodne vyzýva používateľov k tomu, aby na sieť nahrali jednu neupravenú fotografiu z predného a zadného fotoaparátu – žiadne filtre, žiadna postprodukcia. Robí tak prostredníctvom notifikácie, pričom daný užívateľ má na vyhotovenie fotografie len dve minúty od jej zobrazenia.
Ak sa používateľ rozhodne fotografiu zhotoviť a zazdieľať, získa prístup k obsahu svojich známych. Ak na výzvu nereaguje, nič sa nedeje. Notifikácie predsa len prichádzajú v náhodných intervaloch, čo znamená, že môžu prísť aj v čase, kedy sa to človeku naozaj nehodí.
Cieľ sociálnej siete je teda veľmi prostý, a to podporiť ľudí k tomu, aby sa na internete prezentovali vo svojej „pravej podobe“, čiže bez filtrov, dlhého nastavovania sa do správneho uhla či dodatočných úprav. A práve to je dôvod, prečo BeReal nie je plný príspevkov zobrazujúcich slnečné pláže a drahé kluby, ale bežných ľudí cestujúcich autobusom alebo sediacich za počítačom, prípadne aj na WC.
Aplikácia BeReal je k dispozícii v obchodoch Google Play Store a Apple App Store. K júnu mala na konte približne 10,7 milióna stiahnutí, pričom 3,6 milióna z nich zaznamenala v priebehu jediného mesiaca.
Rovnako ako funkcionalita, aj registrácia do BeReal je veľmi jednoduchá. Používateľovi stačí vyplniť meno, zadať prezývku a pridať telefónne číslo. Následne je mu ponúknutý zoznam známych, ktorí taktiež používajú sociálnu sieť. Ďalších priateľov môže získať pravidelným plnením výziev.