Elektrifikácia automobilového priemyslu je budúcnosť, v ktorej šľapajách sa uberá azda každá vyspelá ekonomika. Ide o jeden z najefektívnejších spôsobov, ako čo najviac znížiť negatívny vplyv ľudskej činnosti na životné prostredie, čo je aktuálne považované za jednu z najväčších globálnych problematík.
Viaceré známe automobilky sa zaviazali k plnému alebo aspoň čiastočnému prechodu na elektromobily do určitého roku, väčšinou do roku 2030.
Teraz finančná a konzultačná spoločnosť AlixPartners prichádza s novou prognózou, ktorá sa týka budúcnosti trhu s automobilmi. Uvádza, že už do roku 2028 môže predaj elektromobilov dosiahnuť až tretinový podiel v rámci celkového predaja nových vozidiel. Do roku 2035 to má byť vyše polovica, presnejšie 54 %. Predpokladá sa, že dopyt po elektrických vozidlách v budúcnosti vzrastie.
Inými slovami, podľa AlixPartners bude jeden z troch nových predaných automobilov do roku 2028 elektrický. Pre porovnanie, v roku 2021 si elektromobily z celosvetového hľadiska pripísali podiel len 8 %. V prvom kvartáli aktuálneho fiškálneho roku pritom nenastalo ktovieaké zlepšenie. Podiel dosahoval necelých 10 %. Informáciu priniesol server Teslarati.
Obrovské investície sú nevyhnutné
Podľa výročnej správy Global Automotive Outlook je splnenie predpovede možné, no nie jednoduché. Automobilky a s nimi spätí dodávatelia by museli odteraz do roku 2026 investovať približne 527 miliárd dolárov do elektromobilov a batérií. To je viac ako dvojnásobok v porovnaní s 5-ročným plánom na obdobie medzi rokmi 2020 a 2024, píše agentúra Reuters.
Odvetvie elektromobility v poslednom období zaznamenal rast prílevu investícií, čo znamená, že jeho rast je nevyhnutný. Spoločnosti investujú obrovské množstvo kapitálu do projektov v oblasti elektromobility, a to bez záruky inovácie alebo úspechu. Rast je potrebný na pokrytie obrovských výdavkov. Tie majú v niektorých prípadoch siahať do výšky až 35 miliárd dolárov.
Kompletná zmena výrobnej politiky
Proces prechodu zo spaľovákov (ICE) na elektromobily (EV) si taktiež bude vyžadovať drastické zmeny modelov v rámci závodov, zamestnancov aj celého pracovného postupu. Niektoré firmy by mohli profitovať z rozdelenia svojich prevádzok na výrobu ICE a EV, ako urobila napríklad automobilka Ford začiatkom tohto roka.
Tieto dve divízie si totiž vyžadujú rôzne množstvo surovín s rozdielnymi cenami. V máji tohto roku sa cena surovín pre spaľováky pohybovala okolo 3 662 dolárov na vozidlo. V prípade elektromobilov to bolo až 8 255 dolárov na vozidlo.