Elektromobily sú stále veľkou novinkou, ktorá v sebe môže skrývať nemilé prekvapenie. Presvedčil sa to aj Jiří zo susedného Česka, ktorý ostal v servise šokovaný. Cena za výmenu akumulátora bola vyššia, než cena celého auta, píše server Autoživě.cz.
Európska únia (a nielen ona) čoraz silnejšie tlačí na zmenu v tom, aké autá si kupujeme. Tradičné vozidlá na benzín či diesel postupne vytláčajú plug-in hybridy a čisté elektromobily. Aj napriek tomu, že to pre niekoho môže byť zaujímavá voľba treba mať na pamäti jednu vec. Je to stále veľmi nová vec, ktorej ešte slovenská a česká infraštruktúra nemusí byť prispôsobená.
Elektromobil z autobazáru? Dvakrát meraj, raz strihaj!
Nové elektromobily nie sú najlacnejšou záležitosťou, preto sa mnohí záujemcovia obracajú na služby autobazárov. O tom, že ani toto nemusí byť úplne najlepší krok sa presvedčil Jiří z Česka, ktorý si takto kúpil svoje auto. Aj keď pri aute na elektrický pohon nemusíte míňať peniaze na benzín, diesel či rôzne filtre, poprípade spojku či celú prevodovku, výdavky vás môžu a je dosť možné, že aj budú čakať. A nebudú malé.
Automobily v sebe nesú batérie, ktoré princíp fungovania a správania sa zdieľajú s bežnou elektronikou, ako napríklad s telefónmi. Aj pri nich možno badať, že výdrž na jedno nabitie postupne klesá. Automobilky síce lákajú na dlhú záruku, ktorá sa môže pohybovať v rozmedzí od 5 do 8 rokov, no čo potom? Keď kupujete auto z autobazáru, veľká časť tejto záruky je už možno preč a o tom, čo sa môže stať po 8 rokoch od výroby ani nehovoriac.
Koniec koncov, presne o tom sa presvedčil aj Jiří, ktorý si kúpil 4-ročný ojazdený elektromobil značky Mercedes. „Kapacita sa mi zdala v poriadku, no po pár rokoch som sa nestačil diviť,“ povedal pre Autoživě Jiří. Ako prvú možnosť využil služby autorizovaného servisu Mercedes, ktorý mu oznámil veľmi, veľmi nepríjemnú správu.
Servis drahší, než celý elektromobil
Za výmenu si totiž servis pýtal pozoruhodných 18 234 €, bez práce, samozrejme. Jiří si svoje auto kúpil za 32 400 €, pričom aktuálne už má hodnotu len niečo vyše 15 000 €. Náhradná batéria je teda drahšia, než hodnota samotného auta. V cene ešte nebola započítaná práca, ktorú Mercedes odhadol na približne 250 €.
Pri kúpe elektromobilu sa teda otvára otázka. Ako veľmi by ste si mali dať záležať na kontrole stavu batérie? Odpoveď je veľmi jednoduchá. Veľmi. Stav batérie pri elektromobile je jedna z najdôležitejších ak nie vôbec najdôležitejšia vec. To isté platí aj pre majiteľov nových elektromobilov. Dávajte si pozor na to, kedy batéria začne štrajkovať. Servisné stredisko totiž môže skrývať nepríjemné prekvapenie.