Tesla zrejme prišla na spôsob, ako sa definitívne vysporiadať s najväčšou kritikou, s akou sa elektromobily v dnešnej dobe potýkajú. Jej výskumné centrum v Kanade totiž v spolupráci s Dalhousie university vydalo dokument, ktorý popisuje nový typ batérie na báze niklu. Mohla by sa porovnávať s lítium-železo-fosfátovými (LFP) článkami, konkrétne čo sa týka hustoty energie a nabíjania, no okrem toho by mohla ponúknuť rekordnú životnosť až 100 rokov. Téme sa venuje server Electrek.
Kanadské výskumné centrum (Tesla Advanced Battery Research) vzniklo ešte v roku 2016, a to v spolupráci s laboratóriom pod vedením Jeffa Dahna na Dalhousie University v kanadskom Halifaxe. Dahn je v oblasti lítium-iónových batérií považovaný za priekopnika, nakoľko na nich pracuje de facto od ich samotného vzniku. Okrem iného sa výrazne podpísal pod predĺženie ich životnosti.
A práve na životnosť sa zameriava aj naďalej. Jeho laboratórium už vydalo viacero patentov a dokumentov o potenciálnych nových batériách pre spoločnosť Tesla, pričom nedávno s ňou dokonca predĺžilo zmluvu, konkrétne do roku 2026.
Batéria, ktorá vydrží celé storočie
V medzičase boli na vedúce pozície dosadené dve čerstvé sily. Jedným z nich je Michael Metzger, ktorý spolu s Dahnom a niekoľkými doktorandmi pracuje na novom, potenciálne revolučnom výskume. V dokumente, ktorý sme zmienili vyššie, popisuje nový typ batérií na báze niklu, ktoré by v rámci dlhej životnosti mohli konkurovať LFP článkom, no zároveň by si zachovávali všetky pozitíva plynúce z použitia niklu – napríklad vyššia hustota energie umožňujúca dlhší dojazd.
Ako uvádza server Screen Rant, aktuálne batérie pre elektromobily dokážu vydržať najviac 20 rokov alebo niečo vyše 300 tisíc kilometrov. Nová technológia, na ktorej pracuje tím z Dahnovho laboratória, by mohla za dodržania určitých podmienok ponúknuť až 5-násobnú životnosť, čiže 100 rokov.
A o akú podmienku ide? Podľa pracovníkov laboratória by bola takto dlhá životnosť batérie možná v prípade, ak by sa prevádzková teplota držala okolo 25 °C.
Tesla dúfa, že nová technológia akumulátorov pre elektromobily bude komerčne dostupná čím skôr. Presný dátum tak zatiaľ nepoznáme.