Ekológia je v dnešnej dobe jedným z najčastejšie skloňovaných slov, a to z veľmi dobrého dôvodu. Klíma sa otepľuje, čo predstavuje obrovské hrozby pre Zem a všetko, čo na nej rastie a žije, čiže aj pre nás. Preto sa krajiny snažia čo najviac pretláčať svoje politiky uhlíkovej neutrality, pričom vo väčšine prípadov sa týkajú náhrady spaľovacích motorov za menej náročné, respektíve obnoviteľné zdroje energie. Výnimkou pritom nie je ani Slovensko.
Slovenská inovačná a energetická agentúra, skrátene SIEA, prišla hneď s troma novými verejnými obstarávaniami zameranými na zabezpečenie vodíka a vodíkových dopravných prostriedkov. Pridať sa má aj štvrté, no to až v priebehu 20. týždňa.
Cieľ je jasný. SIEA chce prispieť k nárastu využívania vodíka a tým aj k znižovaniu emisií škodlivých skleníkových plynov.
Čerpacie stanice aj v prenosnom formáte
Prvým verejným obstarávaním je „Zabezpečenie vodíka a súvisiacich služieb pre vodíkové dopravné prostriedky“. To má za účel transparentne obstarať hneď dve čerpacie stanice, pričom jedna sa bude nachádzať v Košickom a druhá v Trenčianskom kraji. Podmienkou je umožnenie čerpania vodíkového paliva do osobných automobilov a autobusov, a to v množstve aspoň 12 kg vodíkového paliva na jedno tankovanie pri plniacom tlaku minimálne 350 bar.
Druhé verejné obstarávanie sa taktiež týka čerpacích staníc, a však v mobilnom, respektíve prenosnom formáte. Takáto čerpačka by tak mohla byť presúvaná v rámci celého územia SR podľa potreby. Opäť je podmienkou umožnenie dopĺňania paliva pre autobusy i autá.
Pripravte sa, prichádzajú vodíkové autobusy!
Tretie obstarávanie je ešte zaujímavejšie. „Nájom autobusov na vodíkový pohon“, má na Slovensko priniesť dva vodíkové autobusy, konkrétne za účelom statickej a dynamickej prezentácie bezemisných hromadných dopravných prostriedkov, a to aj čo sa týka využitia vo verejnej doprave.
Tieto autobusy môžu byť mestské alebo prímestské. Musia však mať minimálne 15 miest a dojazd aspoň 200 km. Prezentačné jazdy majú byť usporadúvané v rôznych lokalitách po celej SR, pričom SIEA ich uvažuje zapožičiavať aj subjektom štátnej správy, verejnej správy a samosprávy.
Posledným opatrením, ktoré sa aktuálne pripravuje, je „Zabezpečenie autobusu na vodíkový pohon a súvisiacich služieb“. Účelom tohto opatrenia je získať jeden autobus a vodíkový pohon, opäť s cieľom demonštrovať benefity vodíkovej dopravy širokej i odbornej verejnosti v rámci prezentačných podujatí národného projektu Žiť energiou.
Určené podujatia majú zahŕňať 6-hodinú statickú prezentáciu vodíkového autobusu a minimálne štyri 20-minútové okružné jazdy počas jedného dňa podujatia.
Slovensko potrebuje inovácie
„Stále sme presvedčení, že vodík predstavuje optimálne riešenia pe energetiku, ale aj čistejšie životné prostredie. Celá Európa má záujem znížiť emisie skleníkových plynov, ktoré vo veľkom produkuje aj doprava. Vozidlá s palivovými článkami poháňanými vodíkom sa pritom dojazdom aj časom potrebným na natankovanie najviac približujú benzínovým a naftovým autám, no neprodukujú žiadne znečisťujúce látky. Aj preto sa zameriavame na podporu využitia vodíka v doprave a rozšírenie vodíkovej infraštruktúry. Navyše v súčasnosti si treba uvedomiť aj to, že vodík môže znížiť našu závislosť na dovoze fosílnych palív, čím sa stáva dôležitým nástrojom pre energetickú sebestačnosť. A to sa dnes ukazuje ako nesmierne dôležité,“ uviedol generálny riaditeľ SIEA, Peter Blaškovitš.
Blaškovitš ďalej zdôraznil, že všetky verejné obstarávania SIEA sú plne transparentné a uvítal by čo najširšiu účasť hospodárskych subjektov, ktoré sa venujú vodíkovým technológiám v doprave. „Je čas v čo najväčšej miere prinášať na Slovensko inovatívne riešenia, ktoré nás všetkých posunú vpred,“ dodal.