S Ruskom kvôli vojne na Ukrajine, ktorú vyvolala koncom februára inváziou svojich vojsk, rozviazalo vzťahy (aj keď nie trvalo) obrovské množstvo častokrát svetových spoločností. Mnohé z nich pritom spadajú aj do automobilového priemyslu, čo Rusku situáciu na trhu značne komplikuje. Hoci tvrdí, že sa ho sankcie priveľmi nedotýkajú, údajne znovu rozbieha výrobu Moskvičov – legendárnych automobilov zo sovietskej éry, informuje The Guardian.
Toto rozhodnutie prišlo po tom, ako z hlavného mesta Ruska odišla automobilka Renault. Tá sa mala vzdať svojho 68 % podielu v najväčšom ruskovom výrobcovi, AvtoVAZ, avšak s možnosťou spätného odkúpenia do 6 rokov. Podľa niektorých správ boli ruské aktíva spoločnosti predané za jeden rubeľ, čo de facto znamená, že ich Moskva získala takmer zadarmo.
Ako píše Czech Crunch, do pozornosti sa dostala predovšetkým továreň v meste Toljatti, ktorá pred časom presedlala na výrobu modelov ako Duster alebo Kaptur. Práve tá sa totiž mala dostať pod krídla hlavného mesta Ruska, ktoré s ňou má skutočne kuriózny plán.
Netreba ani stroj času
Sergej Sobjanin, starosta Moskvy, chce nahnať tisícky ľudí, ktorí kvôli odchodu Renaultu prišli o zamestnanie, späť za výrobné pásy. Nebudú však vyrábať žiadne novinky. Práve naopak, továreň bude chŕliť Moskviče známe z čias sovietskej éry. A čo navyše, vyrábať sa vraj bude bez airbagov aj ABS.
„Je to jeho právo,“ reagoval Sobjanin na rozhodnutie Renaultu. „Ale nemôžeme dovoliť, aby tisíce pracovníkov zostali bez práce. Preto som sa rozhodol prevziať závod pod kontrolu mesta a obnoviť výrobu osobných automobilov s historickou značkou Moskvič.“
Pochopiteľne, obnova výroby Moskviča sa stretla so zmiešanými reakciami, predovšetkým však s posmeškami. Ťažko teraz predpovedať, či sa onedlho začne moskovskými ulicami opäť premávať sovietsky veterán. Mesto však tvrdí, že časom začne okrem variantov so spaľovacími motormi ponúkať aj elektromobily. Sme zvedaví, či sa tak naozaj niekedy stane.