Slovenská pošta upozorňuje na situáciu, ktorú doteraz nezažila. Neznámi útočníci totiž začali zneužívať mená zamestnancov pošty za zámerom okradnutia nič netušiacich ľudí. O tom, že ide o vážnu vec svedčí aj fakt, že sa prípadom začala zaoberať Polícia SR.
„Slovenská pošta upozorňuje na nový typ podvodu v oblasti finančných služieb, pri ktorom neznáme osoby zneužívajú aj mená konkrétnych zamestnancov pošty. Podvodníci volajú z utajených čísel, predstavia sa ako zamestnanci pošty a klientovi tvrdia, že pošta mu má vyplatiť väčší obnos peňazí od rôznych spoločností – napr. spoločnosti CCS expert,“ vysvetľuje Pošta.
Tvária sa legitímne, takto ich odhalíte
Podvodníci, ktorí sa predstavujú ako zamestnanci zákazníckeho centra pošty alebo zamestnanci pošty kladú klientom aj otázky spojené s finančnými transakciami a pod rôznymi zámienkami sa usilujú vylákať prístup k účtom alebo ku kartám.
„Predstavila sa ako zamestnankyňa Slovenskej pošty z Bratislavy a volala s tým, že má pre mňa od spoločnosti CCS expert väčší obnos peňazí. Nakoľko je to vysoká suma, nemôže mi to byť vyplatené, lebo sa musí zaplatiť nejaké poistenie. Ona tie peniaze môže držať u seba max. 5 dní podľa nejakého nového zákona či vyhlášky. Vraj už kontaktovala tú spoločnosť a mali by sa mi od nich ozvať. Keď som sa opýtala, že presne o ktorú poštu v Bratislave sa jedná, položila mi telefón. Volala z „neznámeho“ telefónne číslo, takže číslo neviem,“ opisuje priebeh podvodu osoba, ktorú sa podvodníci snažili nachytať.
Slovenská pošta zaznamenala už viac ako 30 rôznych typov podvodných e-mailov, ktoré „sa tvária“ ako od pošty. Adresáta vyzývajú k úhrade platieb za doručenie zásielky, k zmene doručenia či uloženia zásielky, na zaplatenie colných poplatkov, možnosť vyhrať v súťaži hodnotné ceny či zapojiť sa do prieskumu a vyhrať finančnú hotovosť.
Váš balík má nadváhu
Meno pošty je zneužívané aj pri kúpe rozličného tovaru cez inzertné portály, pričom podvodníci sa snažia získať údaje z platobných kariet inzerujúcich občanov, najskôr kontaktujú predajcu cez aplikáciu WhatsApp, ponúkajú vytvorenia objednávky na poštového kuriéra, ktorý má zásielku vyzdvihnúť a cez stránku pošty majú byť preposlané peniaze. Najnovšie sa podvodníci vydávajú za zamestnancov pošty s tým, že majú klientom sprostredkovať väčší obnos peňazí.
Slovenská pošta pripomína, že nikdy nežiada úhradu žiadnych poplatkov prostredníctvom e-mailov alebo SMS, ani za colné konanie či DPH, ani nesprostredkúva žiadne platby. Klient za zásielku zaplatí buď pri objednávaní tovaru, alebo pri prevzatí zásielky na pošte, kuriérovi alebo v BalíkoBOXe. Rovnako je to aj pri platbe colných poplatkov a dane z pridanej hodnoty – klient ich hradí pri prevzatí zásielky. Podozrivé telefonáty, správy či pochybná adresa phishingových e-mailov, v ktorých žiadajú o bezpečnostné údaje z platobných kariet, jasne napovedajú, že ide o podvod.
Pri správach od inštitúcií si treba dávať veľký pozor a radšej preverovať každú jednu informáciu. Nezabudnite, že ak si nie ste istí, vždy môžete zavolať na infolinku, kde vám vždy radi pomôžu.