Elektrické kolobežky sa v priebehu posledných rokov stávajú stále obľúbenejšou formou dopravy, a to predovšetkým kvôli pohodlnosti a nízkym prevádzkovým nákladom, čo sa v časoch rastúcich cien benzínu a nafty náramne hodí. S používaním kolobežiek sa však spája aj istá miera nebezpečenstva, ktorá priamo úmerne rastie spolu s maximálnou rýchlosťou. Okrem iného.
Práve kvôli rizikám, ktoré sa s nimi spájajú, sa kolobežky dostali do hľadáčika nielen štátnych, ale aj európskych orgánov, ktoré pre ich čo najväčší limitáciu uviedli do platnosti niekoľko obmedzení. Príkladom je napríklad rýchlostné obmedzenie, ktoré určuje, že pri jazde po chodníkoch nemôžu ísť kolobežky vyššou rýchlosťou, ako je rýchlosť chôdze. Každý však vidí, že toto pravidlo nedodržiava takmer nikto.
A to nie je všetko. Problémy s incidentami kolobežiek siahajú aj do oblasti poistného. Vyšetrovanie prípadných kolízii totiž absencia poistného pri kolobežkách značne komplikuje. Po novom sa však zákon zameral aj na tento kľúčový faktor.
Kolobežky a povinné postenie
Ako uvádza portál Zoznam.sk, určitú zodpovednosť za spôsobené škody platia pre majiteľov elektrických kolobežiek aj teraz. Napríklad ak kolíziu kolobežky s chodcom zavinil jej majiteľ, je za ňu aj zodpovedný, a to vrátane spôsobených škôd. Rovnaká politika pritom platí aj v prípade, ak ide o kolíziu s vozidlom.
„V prípade, že majiteľ kolobežky má uzatvorené poistenie domácnosti v rámci poistenia zodpovednosti príslušníkov domácnosti má poistené aj škody na zdraví či majetku, ktoré spôsobí svojou jazdou. Škodu v takom prípade za neho hradí poisťovňa,“ uvádza Pavol Pastír z oddelenia poistenia zodpovednosti UNIQA poisťovňa. „Samozrejme, môžu nastať prípady, ak by príčinou kolízie či nehody bol zlý technický stav kolobežky. V takom prípade, hlavne ak tento stav nemohol byť zjavný pre užívateľa kolobežky, by niesol zodpovednosť za zanedbanú údržbu predovšetkým majiteľ alebo prevdzkovateľ týchto elektrických kolobežiek.“
Po novom však budú pravidlá ešte prísnejšie. Európsky parlament totižto schválil nariadenie, podľa ktorého budú musieť mať majitelia elektrických kolobežiek uzatvorené takzvané povinné poistenie. Podľa Finsider by táto povinnosť mala začať platiť o približne dva roky, najneskôr od 1. januára 2024. Týkať sa pritom bude všetkých elektrických kolobežiek a segwayov s rýchlosťou vyše 25 km/h, no taktiež aj kolobežiek, ktoré prekračujú rýchlosť 14 km/h a vážia viac ako 25 kg.
Výnimku majú len elektrobicykle, no aj to nie všade
Výnimku zo zákona vraj dostanú len elektrobicykle, hoci niektoré krajiny EÚ budú nekompromisné aj ku nim. Dvoma príkladmi sú Nemecko a Francúzsko, pričom napríklad aj Slováci, ktorí sa do týchto krajín vyberú spolu so svojim elektrickým bicyklom, budú musieť mať vybavené poistenie.