2022 značí slávnostné uskutočnenie a aj ukončenie prvého ročníka slovenskej bezpečnostnej hry CyberGame. Hra zaznamenala viac ako 1 200 účastníkov, pričom „vlajky zbieralo“ až 581 hráčov z rôznych vekových kategórií a profesií. A hoci víťaz nemohol byť každý, všetci účastníci si odniesli minimálne jednu cennú skúsenosť, a to exkurziu do sveta profesionálov kybernetickej bezpečnosti.
Čo je to CyberGame?
CyberGame je kyberbezpečnostná hra určená pre študentov, talentovaných hráčov, programátorov a profesionálov z rôznych úrovní. Jej priebeh zabral 10 týždňov, ktoré nasledovali stanovený harmonogram. Hráči dostávali každý týždeň nové úlohy, ktoré museli plniť a následne za svoj výsledok obdržali určitý počet bodov.
Víťaz z každej kategórie (najlepšia hráčka, najlepší hráč študent, najmladší hráč, najlepší hráč vo verejnej správe a najlepší hráč v každej vetve) obdržal hodnotnú cenu, ako napríklad špičkový herný notebook ROG Flow Z13 či cestu do malvérového laboratória ESET v Montreale.
Národné centrum kybernetickej bezpečnosti SK-CERT ako odborný garant súťaže pripravilo v priebehu 10 týždňov v 4 hracích vetvách viac ako 80 rôznorordých úloh a taktiež spravovalo kanál pre často kladené otázky. Uvedené vetvy zahŕňali malvérovú analýzu, obfuskáciu a kryptografiu, forenznú analýzu a OSINT analýzu, pričom všetky boli inšpirované denným výkonom profesionálov.
Ako sa hráčom darilo?
Najvyšší dosiahnutý počet bodov sa vyšplhal na úroveň 741, pričom hráča od druhého miesta delil len jediný bod. Podľa registračných údajov sa v prvej desiatke nachádzali traja univerzitní študenti a jeden zamestnanec verejnej správy. Spomínanú exkurziu do malvérového laboratória ESET v Montreale zažijú víťazi z kategórií najlepšia hráčka, najlepší študent a absolútny víťaz CyberGame.
Víťazom CyberGame je Janči, programátor IT, ktorému sa podarilo tento ohromný úspech dosiahnuť aj napriek tomu, že nedisponoval špeciálnymi bezpečnostnými skúsenosťami. „Oslovilo ma, že hra je slovenská a najmä typy úloh, ktoré sa tam riešili. Slovensko možno trošku zaspalo v tejto oblasti oproti ostatným krajinám, kde takéto akcie už bežia dlhší čas. Ale zase, už sa to aj u nás začína pomaly rozbiehať,“ povedal.
Najlepšou hráčkou sa stala Ľubica, ktorá je príslušníčkou Ozbrojených síl Slovenskej republiky. Úlohy CyberGame plnila vo voľnom čase počas čerpania materskej dovolenky. „CyberGame bola moja prvá skúsenosť so cyber security, veľmi ma zaujala a vďaka tejto hre som zistila, že je to oblasť, ktorej sa chcem ďalej venovať. Hra bola perfektne pripravená, bola to skvelá skúsenosť a zážitok.“
Martin je študentom na FIIT STU, pričom sa venuje informačnej bezpečnosti ako analytik. „Hra ma oslovila najmä kvalitou scenárov, ktoré boli veľmi dobre pripravené a príjemne sa hrali.“
„Nároky na vzdelávanie a osvetu v kybernetickej bezpečnosti rastú a gamifikácia je účinný a efektívny model pre všetky vekové kategórie,“ uviedol Rastislav Janota, riaditeľ SK-CERT. „Zaujímajú nás vzdelaní hráči, ktorí použili CyberGame ako tréningovú platformu, ale aj takmer 700 účastníkov, ktorí sa prihlásili a nahliadli do nášho sveta kybernetickej bezpečnosti.“
Desiatka hráčov do 25 rokov pritom dostane ponuku reprezentovať Slovensko v národnom tíme European Cyber Security Challenge (ECSC) v septembri vo Viedni.
CyberGame a dosiahnuté čísla
- 1 242 registrovaných účastníkov
- 547 hráčov a 34 hráčok
- 231 hráčov študentov zo základných stredných a vysokých škôl
- 30 aktívnych hráčov do sedemnásť rokov
- 93 hráčov z verejnej správy