Krátke videá patria v súčasnosti medzi najobľúbenejšie obsahové formáty sociálnych sietí. Prerazil s nimi TikTok, čo, prirodzene, neuniklo očiam konkurencie. Neskôr vlastnú obdobu krátkych videí predstavil Instagram, pridal sa aj server YouTube a nakoniec Facebook.
Krátke, vertikálne orientované videá z područia YouTube sú známe pod označením Shorts, server ich divákom prvýkrát ponúkol v roku 2020. V mobilnej aplikácii majú svoje čestné miesto na spodnej lište používateľského rozhrania.
Ako informuje Bloomberg, po dvoch rokoch prišiel čas na to, aby tieto videá začali zarábať poriadne peniaze.
YouTube začal v prostredí videí Shorts testovať reklamy. Podľa obchodného riaditeľa Googlu Philippa Schindlera je proces zavádzania reklám iba na začiatku, no už teraz hovorí o dobrých výsledkoch a pozitívnej spätnej väzbe zo strany inzerentov.
Zo začiatku sa budú divákom zobrazovať reklamy povzbudzujúce k inštalácií rôznych aplikácií, ale aj iné propagačné motívy. Časom budú reklamy určite rozmanitejšie. Pribudne napríklad inzercia značkového tovaru s možnosťou jeho priameho nákupu skrz krátke video a podobne.
Reklamy v krátkych videách na YouTube majú potenciál zasiahnuť veľkú skupinu spotrebiteľov. Google povedal, že zaznamenáva 30 miliárd pozretí krátkych videí denne. K spusteniu reklám vo videách Shorts mohli firmu motivovať i jej čerstvo zverejnené štvrťročné hospodárske výsledky.
Hoci výnosy z inzercie na YouTube v 1. štvrťroku 2022 stúpli o 14 percent, tento rast očakávania analytikov nenaplnil. Tržby dosiahli 6,87 miliardy amerických dolárov. Očakávania pritom smerovali k príjmom na úrovni 7,4 miliardy dolárov.
Samozrejme, bola to iba otázka času, kedy sa Google rozhodne formát YouTube Shorts speňažiť. Spoločnosť sa pri spustení krátkych videí nespoľahla iba na prirodzený záujem divákov a tvorcov obsahu.
Krátke videá rozhýbala prostredníctvom poriadneho balíka peňazí. Autorov najpútavejších a najsledovanejších videí sa rozhodla odmeniť. Získať môžu od 100 do 10 000 dolárov mesačne.
Na tieto potreby Google vyčlenil 100 miliónov dolárov, ktoré ležia vo Fonde na podporu videí Shorts. Podľa vtedajších plánov má fungovať do konca roka 2022. Neal Mohan, jeden z vedúcich predstaviteľov platformy YouTube, vlani v auguste vysvetlil, že fond v budúcnosti nahradí dlhodobý a škálovateľný program speňažovania obsahu.