V priebehu posledných mesiacov som mal možnosť testovať viacero hier, ktoré sa zo strany komunity aj profesionálnych kritikov tešili pozitívnym hodnoteniam. Nachádzala sa však medzi nimi aj jedna, ktorá si vyslúžila presný opak. Reč je o Battlefield 2042, najnovšom rozšírení legendárnej hernej série, ktorej história sa tiahne už takmer 20 rokov. Čo sa hráčom na tomto titule tak veľmi nepáči a oplatí sa ho vôbec kupovať? Na tieto a ďalšie možné otázky sa pokúsim odpovedať v recenzii nižšie.
Hernú sekciu prináša ROG
Battlefield 2042: O čo ide?
Ako som už spomenul v úvode, Battlefield 2042 je najnovšie rozšírenie série Battlefield, ktorej prvý diel debutoval ešte v roku 2002. Vydané bolo 8. októbra minulého roka herným štúdiom EA DICE. Dostupné je na platformy PC, PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X/S a Xbox One. K dispozícii je však režim cross-platform, čiže sa na jednom bojisku môžu stretnúť všetci hráči, a to bez ohľadu na platformu, na ktorej hrajú.
Na rozdiel od predošlých dielov, Battlefield 2042 je dostupný výhradne v multiplayer režime, a teda nemá žiadny príbeh ani kampaň. Na jednej mape sa proti sebe môže stretnúť najviac 128 hráčov, ktorí sú rozdelení do dvoch tímov. Ak hráte na konzole s vypnutým režimom cross-platform, vrchná kapacita sa znižuje na 64 hráčov.
Cieľom oboch tímov je obsadiť čo najviac vlajok (sektorov), na základe čoho zrýchľujú tempo úbytku nepriateľských zdrojov. Tím, ktorého zdroje ako prvé dosiahnú nuly, prehráva. Jednoduché.
Battlefield 2042: Systémové požiadavky
Minimálne systémové požiadavky
OS | Windows 10 (64-bit) |
Procesor | AMD Ryzen 5 1600 Intel Core i5 6600K |
RAM | 8 GB |
Úložisko | 100 GB |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti AMD Radeon RX 560 |
DirectX | 12 |
Internetové pripojenie | 512 KBPS |
Odporúčané systémové požiadavky
OS | Windows 10 (64-bit) |
Procesor | AMD Ryzen 7 2700X Intel Core i7 4790 |
RAM | 16 GB |
Úložisko | 100 GB (SSD) |
Grafická karta | NVIDIA GeForce RTX 3060 AMD Radeon RX 6600 XT |
DirectX | 12 |
Internetové pripojenie | 512 KBPS |
Battlefield 2042: Krátky úvod do hry
To, ako funguje Battlefield 2042, bez problémov pochopí aj najväčší laik. Hneď po prvom spustení hry sa vám spustí krátky video úvod, ktorý vám v rýchlosti vysvetlí základné inštrukcie týkajúce sa fungovania máp a taktiež toho, čo musíte urobiť, aby ste zvíťazili. V podstate vám povie to, čo ja v odseku pod úvodom.
Následne ste vpustení na úvodnú obrazovku, od ktorej sa musíte navigovať sami. No žiadny strach, je to veľmi jednoduché.
V ľavom dolnom rohu obrazovky si zapnete vyhľadávanie zápasu, pričom hra náhodne vyberie jednu z 13 dostupných máp. Na vrchnej lište máte k dispozícii tlačidlo „Collection“, kde si máte možnosť prispôsobiť špecializáciu. Každá špecializácia je v niečom výnimočná a disponuje inými schopnosťami.
Na ďalšej karte sa nachádza váš arzenál, respektíve vlastnené zbrane a vybavenie, ktoré si máte s postupom času možnosť prispôsobiť podľa vlastného gusta. Ďalšie karty sú venované vlastneným vozidlám či dronom, ktoré si taktiež môžete rôzne prispôsobiť.
Späť na domovskú stránku, vpravo si môžete všimnúť vašu hráčsku kartu, ktorá sa skladá z avatara, odznakov, titulu a čísla dosiahnutej úrovne. Úrovne sa získavajú ako inak než hraním a odvíja sa od nich napríklad spomenutý arzenál – niektoré zbrane sú dostupné až od určitej úrovne (napr. MP9 sa odomkne na úrovni 36).
Tituly získavate za úspechy, respektíve achievementy, ktoré fungujú podobne ako v iných hrách (napr. titul „Ultimate Survivor“ získate za 75 odohratých máp).
Odznaky, ktorých môžete mať na hráčskej karte vystavené maximálne tri, odzrkadľujú váš preferovaný štýl hrania (napr. odznak za hranie s určitou zbraňou alebo vozidlom).
Toľko ku krátkemu úvodu do hry. V nasledujúcich sekciách sa pozrieme na grafiku, výkon, stabilitu a tým pádom aj na gro toho, čo hráčskej komunite tak veľmi prekáža.
Battlefield 2042: Grafika
Battlefield 2042 je po grafickej stránke pomerne náročná hra a dá zabrať aj premakanejším zostávam. No na druhú stranu, táto náročnosť sa priamo úmerne odráža na vizuálnom zážitku, ktorý je naozaj prvotriedny.
Štúdio si dalo na grafickom spracovaní naozaj záležať. Mapy sú obrovské, rozmanité a plné detailov. Kvalitné je aj spracovanie postáv, predovšetkým čo sa týka pohybu.
U mňa však boli absolútnou špičkou efekty striel a explózií, ktoré ma doslova vtiahli do akcie. Kvalita tohto grafického aspektu je podľa mňa v FPS tituloch veľmi dôležitá, nakoľko sa od nej výrazne odvíja kvalita celkového hráčskeho zážitku.
V neposlednom rade nesmiem zabudnúť na pochvalu osvetlenia a tieňov. Hra vďaka precíznemu spracovaniu týchto vizuálnych prvkov pôsobí viac než realisticky, čo je skvelá vlastnosť, ak radi tvoríte screenshoty.
Vizuálnemu prevedeniu sa toho veľa vytknúť naozaj nedá. A niet sa veľmi čo čudovať, keďže sa na zozname odporúčaných požiadaviek nachádza NVIDIA GeForce RTX 3060, no nie?
Hra však vyzerá veľmi dobre aj na nižších grafických nastaveniach, čo je skvelá správa, nakoľko nie každý má doma stroj s najvýkonnejšou GPU na trhu.
DLSS je výhodou
Vo veľkej výhode sú majitelia zostáv s grafickými kartami NVIDIA RTX, ktoré sú vybavené podporou pre technológiu DLSS. Osobne som hru testoval na hernom notebooku s grafickou kartou NVIDIA GeForce RTX 3070 (viď. nižšie), pričom DLSS som mal nastavené na režim výkonu. Snímkovanie sa tak stále držalo na vysokých hodnotách, a to bez väčšej újmy na kvalite obrazu.
Battlefield 2042: Výkon a stabilita
Z predošlého odseku je zrejmé, že grafika nie je to, čo hráčom na Battlefield 2042 tak veľmi vadí. Problémom je skôr výkon a stabilita.
Väčšinu času som s hrou po tejto stránke nemal problém, no občas som mal tú česť stretnúť sa s viacerými otravnými chybami, ktoré na hráčskom zážitku rozhodne nepridávali. V nejednom prípade som kvôli nim dokonca hru vypol a vrátil sa ku nej až o pár dní.
Battlefield 2042 má problém s občasnými výkonnostnými výkyvmi, ktorých výsledkom sú výrazné poklesy v snímkovaní. Chvíľu som si myslel, že chyba je len na mojej strane. Neskôr som však zistil, že v tom istom čase si tohto nepríjemného fenoménu všímali aj moji spoluhráči. Nedialo sa to síce až tak často, no dialo sa to. A to hre, ktorá sa v čase písania tejto recenzie predáva za cca 50 €, neviem len tak odpustiť.
Nedostatkov, ktorými hra trpí, je viacero. Nejedenkrát sa mi stalo, že som sa v hre nemohol prikrčiť alebo si ľahnúť. Opakované stálačanie príslušných kláves nepomáhalo. Najskôr som tento problém riešil tým, že som sa nechal zabiť, nakoľko po respawne už problém zázrakom nepretrvával. Až neskôr som zistil, že sa dá vyriešiť stlačením klávesy „E“, ktorá je štandardne nastavená na interakciu s predmetmi, dverami a vozidlami. Prečo je tomu tak? To by som rád vedel aj ja.
Okrem toho sa mi stávalo, že moja postava z ničoho nič umrela. Len tak, uprostred ničoho s nulovým počtom nepriateľských hráčov v dohľade. V správe o príčine smrti stálo len slovo „TERMINATED“, ktoré sa zobrazuje väčšinou len vtedy, keď v menu manuálne zvolíte možnosť respawnu. Ďalej sa mi sem-tam nedalo prehodiť na hlavnú zbraň, takže som musel pobehovať so slabou pištoľou, až kým ma spoza steny (nejakým zázrakom) neodstrelil sniper, ktorý očividne disponuje nadprirodzenými schopnosťami.
Áno, BF 2042 občas vie poriadne naštvať.
Aby som to zhrnul, tak v 80 až 90 % času hra nerobí problémy. Tie zvyšné percentá však vedia poriadne vytočiť a demotivovať. Situáciu pritom nezlepšuje fakt, že nedávno sa hra dočkala veľkej aktualizácie, ktorá mala spomenuté chyby opraviť. Žiaľ, nestalo sa tak.
Battlefield 2042: Aktualizácie – Achillova päta
Každá online hra si vyžaduje intenzívnu opateru vo forme pravidelných aktualizácií. A to platí aj pre BF 2042. Žiaľ, tvorcovia tento aspekt celkom flákajú.
Za celý čas, ktorý som s hrou strávil, som si všimol len jednej veľkej aktualizácie, ktorá sľubovala opravy kľúčových chýb. Po jej stiahnutí som mal veľké očakávania. Po niekoľkých mapách som však ostal sklamaný. Chyby stále pretrvávali a aj pretrvávajú, hoci je pravda, že sa vyskytujú o čosi menej.
To však nie je jediný problém týkajúci sa aktualizácií. Hráči sa vo veľkom sťažujú aj na absenciu nového obsahu. Spomenutá veľká aktualizácia de facto priniesla len jednu viditeľnú zmenu – tabuľku s priebežnými výsledkami. A to je na tak veľkú hru, ako je Battlefield 2042, žalostne málo.
Battlefield 2042: Oplatí sa kupovať?
Hoci som v posledných dvoch sekciách Battlefield 2042 celkom silno pranieroval, myslím si, že to nie je zlá hra. Aj napriek početným chybám sa k nej stále vraciam takmer na dennej báze.
Oplatí sa ju kupovať? Ak sa viete ľahko vytočiť nad bizarnými chybami, skôr nie. To platí aj v prípade, ak nemáte známych, s ktorými by ste mohli hrávať.
No na druhú stranu, ak patríte medzi milovníkov FPS, máte dosť silný stroj a herných kolegov, s ktorými sa chcete vrhnúť do poriadnej futuristickej akcie, myslím si, že kúpa Battlefield 2042 nebude krok vedľa.
Hra ponúka mnoho funkcií, ktoré hráčom dodávajú pocit progresu. Môžete zbierať odznaky, loviť achievementy a odomykať rôzne vybavenie, kozmetické úpravy a vozidlá. Inými slovami, Battlefield 2042 vie hráčov za investovaný čas aj patrične odmeniť, čo je podľa mňa obrovské plus, ktoré nad občasnými chybami prevažuje.
Koniec koncov, to, že ich predošlá veľká aktualizácia neopravila, neznamená, že ďalšia bude rovnako neúspešná. Ako sa vraví, nádej umiera posledná.
Battlefield 2042 na ROG Zephyrus M16
Battlefield 2042 som testoval na hernom notebooku ROG Zephyrus M16 GU603 od spoločnosti ASUS. A hoci má hra pomerne vysoké požiadavky, dokázal si s ňou poradiť ľavou zadnou.
Hlavnou črtou tohto špičkového herného notebooku je 8 GB grafická karta NVIDIA GeForce RTX 3070, ktorá zaručuje maximálny vizuálny zážitok aj pri náročnejších tituloch. Špičková GPU zdieľa interiér s procesorom, ktorého úlohu zohráva Intel Core i7-11800H, 16 GB bleskovej operačnej pamäte a 1 TB úložiska.
Výkon vnútorných komponentov dokonale reprodukuje displej s rozlíšením 2 560 x 1 600 pixelov (QHD), obnovovacou frekvenciou 165 Hz a odozvou len 3 ms. Okrem toho disponuje podporou pre technológiu Dolby Vision a taktiež 100-percentným pokrytím farebným gamutom DCI-P3.
Battlefield 2042 som hral na stredných grafických nastaveniach pri rozlíšení 1 920 x 1 080 pixelov. Ako som už spomenul vyššie, počas celej doby testovania som využíval výhody technológie DLSS, ktorú som mal nastavenú na režim výkonu.
Vo väčšine času sa snímkovanie pohybovalo okolo 50 až 80 FPS (70-100 FPS na nízkych detailoch a DLSS na režime výkonu). Dosť záležalo od počtu vizuálnych efektov na bojisku. Samozrejme, pri intenzívnych bojoch plných explózií snímkovanie malo tendenciu klesať pod uvedenú hranicu, no nikdy nie na dlho a nikdy nie intenzívne.
Vďačiť za to možno aj efektívnemu chladiacemu systému, ktorý vždy poctivo odvádzal svoju prácu. Ventilátory sa síce dokázali roztočiť až na 5 000 rpm, čo išlo ruka v ruke so značným hlukom, no nezdalo sa, že by to akokoľvek ovplyvňovalo snímkovanie či všeobecný výkon. Obrovský palec hore.