Streamovací gigant Netflix zverejnil hospodárske výsledky za 1. štvrťrok 2022, z ktorých vysvitlo, že ho opustilo 200 000 platiacich zákazníkov. Tým to však zrejme nekončí. Služba odhaduje, že v nadchádzajúcom štvrťroku stratí až 2 milióny abonentov.
Celkový počet predplatiteľov Netflixu klesol prvýkrát za viac ako desať rokov. Akcie firmy reagovali na zverejnené čísla citeľným poklesom, ich hodnota po skončení obchodovania na burze spadla o približne 25 %.
Na stole je niekoľko dôvodov, prečo sa základňa platiacich zákazníkov Netflixu zúžila o 200 000 členov. Spomalenie dynamiky rastu bolo badateľné už vlani, kedy začala ustupovať pandémia ochorenia Covid-19.
Netflix rapídne rástol práve počas pandémie v roku 2020, kedy ľudia trávili väčšinu voľného času doma a zabávali sa online obsahom – filmami, hudbou, hrami a podobne.
Počet predplatiteľov negatívne ovplyvnil vpád ruských vojsk na Ukrajinu. Netflix na to reagoval vypnutím svojich služieb v Rusku, čím prišiel o približne 700 000 klientov.
Úbytok abonentov nastal aj na inak nasýtených trhoch v USA a Kanade. V prevažnej miere to spôsobilo zvýšenie cien predplatného, ktoré firma oznámila v januári. Na pretras prišlo i zdieľanie hesiel.
Netflix predpokladá, že jeho služby využíva pod cudzím účtom až 100 miliónov ľudí. Inými slovami, využívajú ich zadarmo. Spoločnosť chce voči tomuto fenoménu zakročiť.
Uviedla, že do praxe nasadí systém proti zdieľaniu hesiel. Fungovať má na všetkých trhoch, kde Netflix pôsobí. Malo by trvať približne rok, kým začne fungovať. Netflix už jedno takéto riešenie, hoci benevolentnejšie, testuje v troch krajinách – v Čile, Kostarike a Peru.
Pre Netflix je zároveň čoraz ťažšie naháňať nových predplatiteľov, keďže čelí silnejúcej konkurencii, v súčasnosti najmä rozpínajúcim sa službám HBO Max a Disney+.
Čo je však prekvapivé, spoločnosť začína pripúšťať, že zákazníkom ponúkne cenovo dostupnejšie predplatné podporované reklamou. Netflix tento obchodný model, využívaný niekoľkými konkurenčnými službami, predtým rázne odmietal.
Netflix ukončil 1. kvartál tohto roka s 221,64 miliónmi predplatiteľov, takže je stále najvýznamnejším hráčom na poli streamovacích služieb.