Pre automobilku Tesla bol 22. marec 2022 veľkým dňom. Oficiálne otvorila svoj prvý európsky závod, ktorý tak doplní tri už existujúce fabriky, uvádza The Verge. Kolos, ktorý má chrliť až 500 tisíc elektromobilov ročne, vyrástol v blízkosti hlavného mesta Nemecka. Nazýva sa Giga Berlin-Brandenburg.
Plány postaviť v Európe výrobný závod automobilka Tesla oznámila približne pred dva a pol rokom. Projekt vyvrcholil predbežným povolením na prevádzku, ktoré automobilka obdržala od nemeckých úradov v prvom marcovom týždni.
Pred spustením výroby musela fabrika splniť ešte niekoľko požiadaviek týkajúcich sa vplyvov na životné prostredie. Brandenburský minister životného prostredia Axel Vogel v kontexte stanovených podmienok vtedy uviedol, že by sa s nimi mala Tesla vysporiadať do 2 týždňov. Cieľ sa jej splniť podarilo, fabrika môže oficiálne produkovať elektrické autá.
Slávnostného otvorenia sa okrem predstaviteľov nemeckých úradov zúčastnil aj sám Elon Musk. Na Twitteri v pondelok s nadšením uviedol, že dôjde aj k odovzdávaniu prvých elektromobilov vyrobených v Giga Berlin-Brandenburg.
Excited to hand over the first production cars made by Giga Berlin-Brandenburg tomorrow!
— Elon Musk (@elonmusk) March 21, 2022
Zákazníci si prevzali 30 elektromobilov Tesla Model Y s dojazdom 515 kilometrov a cenou 63 990 eur. Ide teda o lepšie vybavené verzie uvedeného typu.
Americká automobilka pôvodne plánovala, že výrobu v nemeckej továrne spustí v lete minulého roka. Štart však oddialila pandémia a s ňou súvisiace problémy v dodávateľskom reťazci, ako aj protesty environmentálnych aktivistov, ktorí sa obávali, že továreň poškodí miestne prírodné ekosystémy.
Neskôr v tomto roku by sa mala v Giga Berlin-Brandenburg rozbehnúť aj výroba batérií. Generovať by mala viac ako 50 gigawatthodín (GWh) ročne. V úvode budú batérie pre nemecké elektromobily Tesla pochádzať z Číny. Na prevádzke fabriky sa bude podieľať zhruba 12 tisíc zamestnancov.
Prvá európska továreň je pre Teslu dôležitá. Pomôže jej bojovať konkurenciou, najmä lídrom európskeho trhu, ktorým je Volkswagen. Ten v má v Európe najväčší, 25-percentný podiel na predaji batériových elektrických vozidiel.
Hoci má fabrika za sebou oficiálne otvorenie, na plné obrátky fungovať nebude. Istý čas potrvá, kým sa inžinierom a manažérom podarí nastaviť všetky procesy tak, aby dosiahla zamýšľanú úroveň produkcie.
Európsky dopyt po elektromobiloch Tesla v súčasnosti pokrývajú ostatné tri fabriky Tesly, ktoré sídlia v americkej Nevade, New Yorku a v čínskom Šanghaji. Vozidla v nich vyrobené musí automobilka do Európy dovážať. Novo vybudovaný nemecký závod logistiku podstate uľahčí.