Nemecká továreň Tesla Gigafactory je vôbec prvým závodom americkej automobilky na území Európy. Jej výstavba je takmer dokončená. Kolos, ktorý vyrástol v blízkosti Berlína, získal od nemeckých úradov predbežné povolenie na prevádzku, informuje Reuters.
Prvá európska Tesla Gigafactory však zatiaľ nové elektromobily produkovať nemôže. Kým spoločnosť spustí výrobu, musí splniť ešte niekoľko požiadaviek. Tie sa týkajú vplyvov na životné prostredie. Firma musí prejsť kontrolou emisií a spotreby vody.
Spustenie prevádzky bolo niekoľkokrát odložené kvôli protestom environmentálnych aktivistov, ktorí sa obávali, že fabrika spotrebuje veľké množstvo vody a ohrozí miestne ekosystémy rastlín a zvierat.
Šéf Tesly Elon Musk ale ubezpečil, že továreň bude spotrebovávať relatívne malé množstvo vody. Vyjadril sa tiež k výrubu stromov, ktoré museli novej fabrike ustúpiť. Podľa neho nešlo o prírodný, ale hospodársky les, ktorý bol vysadený ako zdroj pre výrobu papiera.
Tesla chce preukázať splnenie stanovených podmienok do 2 týždňov, povedal brandenburský minister životného prostredia Axel Vogel. Námietky voči rozhodnutiu bude možné následne predkladať v priebehu budúceho mesiaca.
Tesla má v pláne v nemeckej továrni vyrábať 500 000 elektromobilov ročne, pracovať tam má 12 000 zamestnancov. Tento stav však zatiaľ naplnený nie je. Podľa Reuters bolo do minulého mesiaca prijatých približne 2600 zamestnancov.
Okrem elektromobilov bude fabrika produkovať aj batérie. Ročne by mala generovať viac ako 50 gigawatthodín (GWh), čím by prekonala akúkoľvek európsku konkurenciu. Zo začiatku ale budú batérie pre nemecké vozidlá Tesla pochádzať z Číny, výroba vlastných batérií príde k slovu neskôr, ideálne do konca tohto roka.
Vďaka nemeckej fabrike bude môcť Tesla dodávať európskym zákazníkom SUV Model Y rýchlejšie a za dostupnejšie peniaze. Dopyt po týchto vozidlách na európskom trhu v posledných mesiacoch pokrývala fabrika firmy sídliaca v čínskom Šanghaji.
Európska továreň je pre Teslu kľúčovým prostriedkom v súboji s konkurenciou. Elon Musk má ambíciu poraziť lídra európskeho trhu, ktorým je Volkswagen. Najväčšia nemecká automobilka má na európskom trhu batériových elektrických vozidiel podiel 25 %, zatiaľ čo Tesla „iba“ 13 %.
Nemecká Gigafactory mala pôvodne začať fungovať už v lete minulého roka. Spomenuté komplikácie ale štart produkcie oddialili. Elon Musk v súvislosti s oneskorením spustenia výroby vlani v apríli ostro skritizoval nemeckú byrokraciu spojenú so zdĺhavým procesom schvaľovania priemyselných a infraštruktúrnych projektov.