25. február sa okrem iného datuje ako deň, kedy na herný trh dorazil očakávaný titul Elden Ring. Na jeho vzniku sa podieľali viaceré známe mená, medzi ktorými sa nachádza aj známy spisovateľ George R. R. Martin zodpovedný za legendárne Hry o tróny. Aj na základe tohto faktu komunita (vrátane mňa) očakávala naozaj mnoho. A hoci nemôžem hovoriť za všetkých, môžem hovoriť aspoň za seba. Aké boli moje skúsenosti s Elden Ring a odporučil by som hru aj ostatným? Na tieto a mnohé ďalšie otázky sa pokúsim odpovedať v recenzii nižšie.
Elden Ring: O čo ide?
Elden Ring je akčné RPG z obľúbeného fantasy prostredia. Hráči sa môžu tešiť na možnosť vytvorenia vlastného avatara, s ktorým sa vydajú na dlhú výpravu plnú rôznorodých nepriateľov, nádherných zón a scenérií, bohatých pokladov a taktiež nebezpečných nástrah. Toto všetko je podložené pohlcujúcim príbehom, ktorým vás okrem priateľských NPC bude sprevádzať aj niekoľko úhlavných nepriateľov vo forme bossov. A že ide o naozaj tvrdé oriešky.
No žiadny strach. Hra nie je nezvládnuteľná a aj spomenutí bossovia sa dajú poraziť. Stačí k tomu len vytrvalosť, schopnosť učiť sa z vlastných chýb a nejaká tá pevná vôľa.
V tomto článku, respektíve recenzii, sa budem obecnejšie venovať základným aspektom hry. Prvý článok o Elden Ring, v ktorom som opisoval svoje prvé dojmy vrátane viacerých kľúčových aspektov, si môžete prečítať tu.
Elden Ring: Minimálne a odporúčané systémové požiadavky
Minimálne požiadavky
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 1060/AMD Radeon RX 580 |
Procesor | Intel Core i6-8400/AMD Ryzen 3 3300X |
RAM | 12 GB |
Úložisko | 60 GB |
OS | Windows 10 |
Odporúčané požiadavky
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 1070/AMD Radeon RX Vega 56 |
Procesor | Intel Core i7-8700K/AMD Ryzen 6 3600X |
RAM | 16 GB |
Úložisko | 60 GB |
OS | Windows 10/11 |
Čo sa týka podporovaných platforiem, okrem PC je Elden Ring možné hrať aj na konzolách PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox Series X/S a Xbox One.
Elden Ring: Na čom som testoval?
Elden Ring som testoval na špičkovom hernom notebooku ROG Zephyrus M16 od spoločnosti Asus. Do hlavnej úlohy bol dosadený procesor Intel Core i7-11800H a grafická karta NVIDIA GeForce RTX 3070. Dvojici robila spoločnosť operačná pamäť s kapacitou 16 GB, pričom zabudnúť nesmieme ani na úložisko o veľkosti 1 TB.
Tvrdú prácu uvedených komponentov nádherne interpretoval veľký displej s rozlíšením 2 560 x 1 600 pixelov, obnovovacou frekvenciou 165 Hz a odozvou 3 ms. Panel okrem elegantnej ostrosti sľubuje aj podporu pre technológiu Dolby Vision či 100-percentné pokrytie farebným gamutom DCI-P3.
Ako si notebook viedol pri Elden Ring? Spočiatku som bol zarazený, nakoľko mi hra neprišla veľmi plynulá. Krátko na to som však zistil, že je z nejakého dôvodu zamknutá na snímkovaní 60 FPS, ktoré som dosahoval aj pri maximálnych nastaveniach. Poväčšine.
Miernych poklesov v snímkovaní som si všimol pri intenzívnych bojoch v rozľahlých priestoroch, kedy bolo potrebné veľmi rýchlo spracovať obrovský počet grafických údajov. V drvivej väčšine prípadov som zaznamenával okolo 55-60 FPS, pričom najväčší pokles bol na 45-50 FPS. Ide o prinajmenšom úctyhodný výkon, o to väčšmi pri pohľade na fakt, že teplota CPU a GPU nikdy nepresiahla 80 °C a 75 °C. Treba však rátať s citeľným hlukom vyvíjaným chladiacim systémom. Ventilátry sa pri plnom výkone točili rýchlosťou 5 100 až 5 300 rpm.
Elden Ring: Príbeh
Príbeh Elden Ring sa odohráva vo fantasy svete prezývanom Lands Between, niekoľko rokov po zničení vzácneho artefaktu Elden Ring. Ten sa roztrieštil na niekoľko úlomkov prezývaných Great Runes, ktoré držia v moci potomkovia kráľovnej zvanej Marika the Eternal. Vy ako hráči sa ocitáte v úlohe vyhnanca, ktorého poslaním je získať všetky fragmenty a znovu obnoviť moc Elden Ring.
Osobne sa mi hra po dejovej stránke veľmi páčila. A čo vôbec čakať, keď sa na tvorbe hry podiela tak veľké meno, ako je George R. R. Martin? Presne tak.
Pokorenie každého bossa mi dodávalo pocit zadosťučinenia a progresu, ktorý je, aspoň podľa mňa, dôležitou súčasťou každej jednej príbehovky. Do tejto časti by som taktiež zahrnul pochvalu vývojárov za vynikajúce spracovanie rôznych typov nepriateľov, ktorých črty siahali od ľudských až do presného opaku. Ani neviem, ako by som to opísal, no skúsim to – ak radi bojujete proti plnohodnotným netvorom (niekedy priam gigantických rozmerov), Elden Ring rozhodne stojí za zváženie.
Elden Ring: Hrateľnosť
Už keď som prvýkrát spustil Elden Ring, všimol som si jednej kľúčovej veci – hra vás takmer núti k tomu, aby ste ju hrali na gamepade, respektíve hernom ovládači. Ak chcete hrať na pre počítač bežnom príslušenstve, musíte zamieriť do nastavení a prepnúť na ovládanie pomocou myši a klávesnice.
To, že sa hra viac oplatí hrať na gamepade, som pocítil po veľmi krátkej chvíľke. Či už ide o používanie abilít, boj či všeobecnú interakciu s postavou, používanie klávesnice je v mnohých prípadoch celkom komplikované a musíte sa pripraviť na to, že budete stláčať veľmi netradičné kombinácie kláves. No na druhú stranu, dá sa na to zvyknúť.
Hoci mi chvíľu trvalo, kým som si navykol na ovládanie Elden Ring, bolo to zvládnuteľné. Všetko je to o svalovej pamäti. Ak nemáte k dispozícii gamepad a ostatní vám hovoria, že bez neho to ani nemá cenu skúšať, predsa len tomu tú šancu dajte. Hranie Elden Ring na klávesnici nie je ideálne, no rozhodne nie je nezvládnuteľné. Stačí trochu trpezlivosti a o chvíľu už ani nebudete vedieť, že ste vôbec nad nejakým ovládačom uvažovali.
A navyše, základné ovládanie, ako je pohyb postavy či útočenie, prebieha všetkým hráčom známou formou, respektíve prostredníctvom W, S, A a D a myši. Zvyknúť si bude treba skôr na klávesové skratky pre interakciu s predmetmi či ovládanie niektorých aspektov užívateľského rozhrania (napr. ako tlačidlo pre „krok späť“ slúži kláves Q).
Elden Ring: Grafika
Elden Ring je po grafickej stránke vynikajúco spracovaná hra. Detaily sú ostré, efekty sú priam pohlcujúce. Veľmi chválim kvalitu herného sveta, ktorý z metra na meter ponúka iný dojem. Raz je to pustatina, raz je to zrúcanina, raz je to pevnosť, raz je to hrad, raz je to úskalie. Jednoducho povedané, na každom kroku vašej púte cez Lands Between vás budú sprevádzať krásne vizuálne efekty a zaručujem vám, že priestoru na vytváranie screenshotov budete mať viac než dosť.
A čo vôbec čakať, keď má hra tak vysoké odporúčané požiadavky? Ako som už spomenul vyššie, Elden Ring som hral na hernom notebooku s GPU NVIDIA GeForce RTX 3070, a aj tá dostala poriadne zabrať.
No aj keď som grafiku nastavil na nižšiu kvalitu (vrátane úplne najnižšej), hra stále vyzerala obstojne. Je jasné, že pri nižších nastaveniach sa môžete rozlúčiť s kvalitou určitých efektov, hlavne čo sa týka osvetlenia, no pozerať sa na to dá. Samozrejme, vychádzam z predpokladu, že zostava hráča spĺňa aspoň minimálne systémové požiadavky.
Ako som už naznačil vyššie, Elden Ring je titul, ktorý sa po grafickej stránke snaží ohúriť skôr herným prostredím ako čímkoľvek iným. A to vôbec nie je zlé, nakoľko herný svet v Elden Ring je priam majstrovským kúskom.
Na záver by som ešte rád spomenul bossov, pri ktorých je vzhľad jednou z najdôležitejších čŕt. A musím uznať, štúdio po tejto stránke odviedlo skutočne vynikajúcu prácu. Bossovia vôbec nepôsobia nudne či genericky. Práve naopak, každý z nich je iný a každý dokáže ohúriť v inom zmysle slova. A keď už sme pri tých bossoch, presuňme sa spoločne na ďalšiu, poslednú časť.
Elden Ring: Náročnosť
Náročnosť. Áno, toto je pri Elden Ring skutočne komplikovaná téma. Pre každého tento pojem totiž známená niečo iné. Nižšie sa vám pokúsim opísať, aké boli moje dojmy ako nového hráča v tomto žánri.
Kde začať? O tomto type hier som už predtým počul a už dávnejšie som sledoval streamerov, ktorí prichádzali o nervy pre Dark Souls. S hrami som však v čase začiatku testovania mal dlhoročné skúsenosti, tak prečo by som to nemal zvládnuť? Môj optimizmus bol skutočne obrovský, no krátko na to veľmi rýchlo spľasol.
Elden Ring nemá takmer žiadny úvod. Každý krôčik musíte iniciovať a podrobne plánovať sami za seba. A hoci sa na začiatku nachádza niekoľko NPC, ktoré vám dajú letmé tipy na prežitie, nie je to nič moc.
Úvodní nepriatelia nie sú nijak výrazne nároční (s výnimkou úvodného voliteľného bossa, ktorý ma vrazil do zeme jednou ranou). No aj napriek tomu sú nebezpeční, najmä keď je ich viac pokope. Zistil som to približne do 30 minút, keď som sa dopracoval do jaskyne plnej vlkov. Aby som to skrátil, v tej jaskyni som zomrel asi pätnásťkrát.
Samozrejme, čím viac v hre postupujete, vylepšujete svoje atribúty (v závislosti od postavy) a vybavenie, tým sú nepriatelia jednoduchší.
No a čo bossovia? Mojou prvou skúškou ohňom bol Margit, The Fell Omen, respektíve prvý povinný príbehový boss. Pokoriť sa mi ho podarilo na asi 35. pokus. Musel som zamakať na svojom vybavení, nazbierať runy na vylepšenie a až potom (a veľmi tesne), sa mi ho podarilo poraziť. To, čo máte na sebe, totiž nie je všetko. Dôležité je naučiť sa trpezlivosti a udierať len vtedy, keď viete, že vás nečaká smrtiaci protiútok.
Vylepšenie predmetov pritom nie je proces, ktorý by zabral pár minút. Musel som behať po svete a zháňať potrebné suroviny, čo ma stálo nielen hodiny času, ale aj kopu nervov.
No keď sa na to pozriem spätne, nevidím to ako negatívum. Hra vás takto nepriamo núti objavovať svet, s ktorým si vývojári dali kopu námahy. Čas mi pri hre aj vďaka tomuto ubiehal veľmi rýchlo. A to je, aspoň pre mňa, známka vysokej kvality.