Trh so streamovacími službami sa v posledných rokoch pekne rozvinul. Dnes sú často hlavným zdrojom zábavy mnohých domácností, skalných hltačov filmov a seriálov nevynímajúc. Svetovou jednotkou na poli VoD služieb je Netflix, musí však čeliť tlaku dravej konkurencie.
Menovať môžeme platformu HBO Max, ktorá odštartovala prevádzku na našom trhu v priebehu tohto týždňa. V lete k nám dorazí i Disney+, streamovacia služba spoločnosti The Walt Disney Company.
Tieto dve služby, ale aj ďalšie, ponúkajú svojim zákazníkom predplatné podporované reklamou. Výhodou je, že je lacnejšie. Divák tak môže ušetriť, pokiaľ je ochotný znášať istý objem reklám vo filmoch a seriáloch.
HBO Max tento obchodný model zaviedol do praxe na americkom trhu minulý rok cez leto. Disney+ spustí lacnejšie predplatné podporované reklamnou koncom tohto roka. V roku 2023 ho navyše sprístupní medzinárodnému publiku, potvrdila spoločnosť 4. marca.
Ako sa s krokmi konkurencie vysporiada Netflix? Pohľad na vec ponúka finančný riaditeľ platformy Spencer Neumann, ktorý vystúpil na investičnej konferencii Tech, Media & Telecom 2022. Téme sa venoval server Variety.
Netflix sa stále nerozhodol
Šéf platformy Reed Hastings ešte v roku 2020 jednoznačne odmietol model, v rámci ktorého by zaviedli dostupnejšie predplatné podporované reklamou. Neumann však z tejto pozície čiastočne vycúval.
Povedal, že momentálne nemajú v pláne zaviesť predplatné podporované reklamou. Niekedy v budúcnosti sa to ale môže zmeniť. „Aby bolo jasné, nie je to tak, že máme niečo proti reklame. Ale to nie je niečo, čo je momentálne v našich plánoch,“ uviedol.
Aktuálna ponuka predplatného na Netflixe je podľa neho nastavená dobre, no ako dodal, „nikdy nehovor nikdy“. „Je pre nás ťažké ignorovať to, čo robia ostatní. Ale teraz nám to nedáva zmysel,“ uviedol na margo konkurencie, ktorá dostupnejšie predplatné s reklamou zaradila do svojej ponuky.
Rast Netflixu sa v posledných mesiacoch spomalil, ako ukázali januárové výsledky. Kľúčové trhy sú nasýtene, väčšina z nových divákov prišla v roku 2021 na Netflix z krajín mimo USA a Kanady. Neumann si však myslí, že existuje veľa priestoru na to, aby mohol Netflix ďalej napredovať. Ku koncu roka 2021 vykázal 221,8 milióna predplatiteľov.
Po finančnej stránke sa Netflixu darí dobre. Zaznamenal medziročný rast tržieb o 16 %. Hodnotný obsah dostupný za rozumnú cenu umožňuje platforme dosahovať zaujímavé zisky, povedal Neumann.
Investorov ale klesajúca dynamika rastu znervózňuje. Boli by radi, kedy Netflix hľadal spôsoby, ako prilákať viac nových abonentov. Niekedy v budúcnosti môže byť tým správnym receptom práve lacnejšie predplatné vykompenzované reklamou. Tak skoro sa ho ale nedočkáme.