Vývojári, ktorí svoje aplikácie ponúkajú cez veľké obchody Google Play a Apple App Store, musia prijímať platby od spotrebiteľov iba cez platobný systém uvedených ekosystémov, iná možnosť dovolená nie je.
Vývojári z každej takejto platby za tú či onú aplikáciu alebo hru odvádzajú firmám Google a Apple províziu. Zväčša ide o 30 %, no v niektorých prípadoch ju spoločnosti znížili na 15 %.
Postupne začalo takýto „platobný monopol“ kritizovať čoraz viac subjektov. Štúdio Epic Games sa s tým v roku 2020 nebabralo vôbec, do hry Fortnite rovno vložilo vlastný platobný systém, ktorý stanovené pravidlá technologických gigantov jednoducho a elegantne obišiel.
Bez odozvy to však nezostalo. Apple a Google hru Fortnite zo svojich obchodov vykopli. Epic Games následne kontroval žalobou. O finančné odškodnenie mu ale nešlo. Pomocou súdov chcel docieliť, aby si mohli vývojári do svojich aplikácií pridávať, čo chcú, v prvom rade teda vlastné platobné brány.
Ľady sa okrem iného pohli vlani v auguste, kedy Južná Kórea schválila nový telekomunikačný zákon, ktorý umožnil spotrebiteľom platiť za aplikácie pomocou platobných brán tretích strán.
Išlo skôr o ojedinelý prípad, do iných krajín nepretiekol, ak opomenieme rozhodnutie holandského protimonopolného úradu, ktorý nariadil Applu, aby umožnil vývojárom aplikácií využívať iné spôsoby platieb. Regulátor sa však zameral na jednu špecifickú kategóriu – zoznamovacie aplikácie (Tinder a pod).
Nič nenasvedčovalo tomu, že veľkí prevádzkovatelia otvoria svoje aplikačné obchody iným platobným systémom vo väčšom meradle. Google ale začal, prekvapivo, pomaly otáčať. Spustil pilotný program, v rámci ktorého bude testovať v Androide a v jeho širšom ekosystéme fakturačné systémy tretích strán. Informuje o tom v blogu pre vývojárov.
Takáto iniciatíva môže mať v budúcnosti ďalekosiahly dopad na celý technologický priemysel. Sme však zatiaľ iba na úplnom začiatku. Pilotný test sa týka len hŕstky vývojárov, predovšetkým hudobnej služby Spotify.
Koncom tohto roka budú mať používatelia, ktorí si aplikáciu Spotify stiahnu z obchodu Play, možnosť za hudbu zaplatiť prostredníctvom platobnej brány Spotify. Vôbec po prvýkrát budú v aplikácii k dispozícii dve rôzne platobné brány – jedna od Googlu, druhá od Spotify. Každý si tak bude môcť vybrať, akým spôsobom za obsah v aplikácii zaplatí.
Google chce takýmto spôsobom preskúmať, ako sa alternatívne spôsoby platby osvedčia v praxi vo vybraných krajinách a u vývojárov rôznych veľkostí a kategórií.
Alternatívne fakturačné systémy musia spĺňať vysoké bezpečnostné štandardy, zároveň ale musia podporovať schopnosti Googlu investovať prostriedky späť do svojho ekosystému.
Inými slovami, Google časť utŕžených príjmov vrážal do obchodu Play a súvisiacich služieb, čím ich zveľaďoval, zlepšoval ich bezpečnosť a podobne. Otázkou teda zostáva, aké je ekonomické pozadie takejto dohody so Spotify.
Google si pravdepodobne bude naďalej nárokovať istý podiel zo súm uhradených cez platobné brány tretích strán. Spotify, naopak, výmenou za vlastnú platobnú bránu žiadnym spôsobom obmedzovať nebude. Hudobná služba uvádza, že môže naďalej propagovať svoje služby, zľavy či predplatné Premium.
V ideálnom svete by malo byť takéto riešenie osožné pre všetkých – spotrebiteľov, vývojárov a taktiež pre Google. Na viac podrobností si ale musíme počkať. Prílišným optimizmom by sme sa zatiaľ neoháňali.