Dánska lodná spoločnosť Maersk Supply Service má už tento rok uviesť do prevádzky revolučný systém Stillstrom, prostredníctvom ktorého si budú môcť plavidlá dobíjať elektrinu priamo na vode, respektíve počas plavby.
Stillstrom možno chápať ako súbor pobrežných bójí, ktoré umožnia lodiam čerpať elektrickú energiu vyrábanú veternými elektrárňami. Tie sa môžu nachádzať priamo na vode i na súši, pričom vzájomná vzdialenosť môže činiť aj niekoľko kilometrov, píše Business Insider.
Cieľom spoločnosti je obmedziť škodlivé emisie, a to tým, že zníži potrebu pre používanie spaľovacích generátorov, ktoré lode potrebujú na napájanie palubných systémov počas toho, ako sú zakotvené. Sebastian Klasterer Toft, hlava projektu, tvrdí, že ide o „prirodzené riešenie“ problému s emisiami vypúšťanými stojacími loďami. „Bol to problém, ktorý sme videli pri našej vlastnej flotile,“ doplnil.
Pilotná bója sa objaví ešte tento rok
Systém Stillstrom sa do dielne dopracoval v roku 2019. Jeho prvý reálny koncept vraj uvidíme ešte tento rok, a to pri pobreží Spojeného kráľovstva. Toft tvrdí, že sa v priebehu nasledujúcich piatich rokov pokúsi systém nainštalovať do ďalších 50 až 100 prístavov. V tomto období chce taktiež zamedziť emitovaniu až 5 500 000 ton oxidu uhličitého.
Pilotná bója s diametrálnym rozmerom 10 metrov bude plniť úlohu akéhosi testovacieho subjektu. Spoločnosť si prostredníctvom nej otestuje, či všetko funguje tak, ako má, respektíve či nie je potrebné vymeniť určitý komponent alebo pozmeniť konkrétne nastavenie.
Ambíciou je bóje rozmiestniť vo vonkajších kotevných zónach, čo sú oblasti, kde lode čakajú pred tým, ako vstúpia do prístavu. Ich potenciál však siaha oveľa ďalej. Stillstrom môže v budúcnosti slúžiť aj ako mobilný nabíjací systém pre lode poháňané batériami či hybridné plavidlá.