Spoločnosť Meta v snahe konkurovať TikToku priniesla na Instagram vlastnú obdobu krátkych videí, ktoré nazvala Reels – v našich končinách sú známe ako Filmové pásy. Firma s týmto obsahovým formátom expanduje, po novom bude dostupný aj na sociálnej sieti Facebook, informuje vo svojom blogu.
Videá Facebook Reels spoločnosť na vybraných trhoch iba testovala, teraz sa však dostávajú do ostrej prevádzky. Ako uvádza Meta, dostupné budú ako samostatná funkcia vo viac než 150 krajinách sveta.
Vertikálne orientované videá s maximálnou dĺžkou 60 sekúnd budú na používateľov vyskakovať z rôznych častí sociálnej siete, resp. mobilnej aplikácie Facebook pre Android a iOS.
Ľudia ich budú môcť zdieľať na hlavnej stránke s novinkami (Feed), v príbehoch a taktiež budú môcť samotné príbehy prerobiť na krátke videá. Objavia sa aj v ponuke Facebook Watch, ktorá inak hostí štandardné videá s dlhšou stopou. Výnimkou nebudú ani fanúšikovské skupiny, kde bude možné krátke videá rovnako uverejňovať.
Časom sa krátkych videí chopia algoritmy Facebooku, ktoré ich budú používateľom odporúčať na základe ich aktivity a záujmov. Inými slovami, krátke videá nebudú okrajovým obsahovým formátom Facebooku, vidieť by sme ich mali „v každom rohu“ sociálnej siete. Minimálne všade tam, kde dostávajú priestor bežné videá.
Tvorcom obsahu Meta zároveň sprístupní nástroje na speňaženie. Do krátkych videí budú môcť pridávať reklamné pútače a nálepky, ktoré diváka odkážu na produkt alebo firmu, ktorú propagujú. Neskôr sa ponuka kreatívnych a podporných nástrojov ešte viac rozšíri.
Ako sme uviedli, Facebook Reels je samostatnou funkciou. Spoločnosť ale hľadá riešenie, ktoré tvorcom umožní zdieľať krátke videá súčasne na Instagram aj Facebook. Meta hovorí, že až polovicu z času stráveného na Facebooku a Instagrame ľudia venujú sledovaniu videí.
Facebook má dobrý dôvod na to, aby krátke videá dostal k čo možno najväčšej skupine používateľov. Musí súperiť s TikTokom, ktorý je jeho úhlavným konkurentom. Sociálna sieť Facebook prvýkrát vo svojej 18-ročnej histórii zaznamenala pokles počtu denných aktívnych používateľov.
Mark Zuckerberg vidí dôvody tohto stavu v rastúcom tlaku konkurencie, konkrétne menoval TikTok a tiež platformu YouTube. Slabšie hospodárske výsledky zase obhajoval krokmi Apple, ktorý sprísnil ochranu osobných údajov v systéme iOS. To obmedzilo možnosti cielenia reklám zo strany inzerentov, kvôli čomu mala sociálna sieť prísť na tržbách až o 10 miliárd dolárov.
Krátke videá v našej aplikácii Facebook zatiaľ nevidíme. Nejaký čas potrvá, kým sa rozšíria do všetkých zapojených krajín. Dostupné by mali byť aj u nás, Meta hovorí o celosvetovom spustení funkcie.