Podobne ako iné technologické firmy, aj spoločnosť Meta prevádzkujúca sociálnu sieť Facebook a ďalšie služby zverejnila v týchto dňoch svoje hospodárske výsledky. Informuje o nich Reuters aj spravodajstvo BBC.
Hodnota akcií spoločnosti Meta krátko po zverejnení výsledkov klesla o 20 %. Trhová hodnota firmy sa tak prepadla o približne 200 miliónov dolárov. Firma predpokladá, že v tomto štvrťroku nedokáže naplniť očakávania analytikov.
Odhaduje, že v prvých troch mesiacoch tohto roka dosiahne tržby v rozmedzí od 27 do 29 miliárd dolárov. Finančníci by však radi videli v ekonomických tabuľkách lepšie čísla, aspoň 30,1 miliardy dolárov.
Celkový obrat spoločnosti (väčšina pochádza z predaja reklamy) vzrástol v štvrtom štvrťroku 2021 na 33,67 miliardy dolárov. V tomto bode výsledok očakávania prekonal, hoci len tesne. Čo sa týka čistého zisku, ten klesol v Q4 2021 o 8 % na 10,3 miliardy dolárov.
Za pozornosť okrem iného stojí, že sociálna sieť Facebook prvýkrát vo svojej 18-ročnej histórii zaznamenala pokles denných aktívnych používateľov. Kým v predchádzajúcich troch mesiacoch používalo sociálnu sieť na dennej báze 1,930 miliardy ľudí, v 4. štvrťroku 2021 to bolo 1,929 miliardy používateľov.
Počet aktívnych používateľov mesačne zostal na rovnakej úrovni, respektíve nevykazuje žiadny rast – v štvrtom štvrťroku 2021 to bolo 2,91 miliardy ľudí.
Apple, TikTok
Spoločnosť Meta na margo výsledkov uviedla, že musela čeliť zmenám v systéme ochrany osobných údajov, ktoré zaviedla do praxe firma Apple. Používatelia iPhonov si môžu vybrať, či tej alebo onej aplikácii umožnia sledovať ich správanie na webe a v aplikáciách.
To inzerentom značne skomplikovalo cielenie reklám na Facebooku a Instagrame. Meta tiež spomenula makroekonomické problémy súvisiace s otrasmi v dodávateľskom reťazci.
Potom tu je rastúci tlak konkurencie, menovite sociálnej siete TikTok a videoplatformy YouTube. Ku konkurencii odišla najmä časť mladšieho publika. Facebook už nie je pre mladých ľudí taký zaujímavý ako kedysi.
Meta sa snaží konkurencii čeliť vlastnou obdobou krátkych videí, ktoré sa nazývajú Reels. Oproti iným kanálom na Facebooku a Instagrame však tento obsahový formát generuje firme Meta menej peňazí.
Šéf spoločnosti Mark Zuckerberg je ale presvedčený, že sa investície do videa (a virtuálnej reality) oplatia rovnako, ako predchádzajúce zameranie na mobilnú reklamu a príbehy na Instagrame.
Metaverzum
Technologický gigant v októbri 2021 zmenil svoj názov, premenoval sa na Meta Platforms. Zmena názvu súvisí so snahami firmy vybudovať metaverzum, akýsi zdieľaný virtuálny svet, kde budú ľudia navzájom komunikovať, pracovať a zabávať sa.
Môže ísť o niečo ako novú podobu internetu, ktorá odstráni hranice medzi skutočným a digitálnym svetom. Momentálne je to ale iba sen zakladateľa Facebooku.
Predstavu metaverza šikovne využila organizácia, ktorej úlohou je propagovať cestovný ruch na Islande. V podstate si zo Zuckerberga vystrelila.
V novembri 2021 zverejnila vtipné video, v ktorom pozýva do „Islandverza“. Hovorí, že sa nepodobá žiadnemu inému virtuálnemu svetu, pretože je… skutočný. Na to, aby ste ho zažili, nepotrebujete žiadne smiešne VR okuliare.