Skladacie mobilné zariadenia sú stále skôr exotikou než bežným vreckovým počítačom (smartfónom), ktorý má pri sebe takmer každý. Rok od roku sú však lepšie, analytici konzultačnej firmy Canalys odhadujú, že záujem o smartfóny s ohybnou obrazovkou porastie.
Canalys to uvádza vo svojej správe, pričom si pripravil aj pár zaujímavých čísiel. Ak sa jeho odhady potvrdia, v roku 2024 výrobcovia dodajú zákazníkom 30 miliónov kusov skladacích smartfónov.
Pôjde o viac ako trojnásobok súčasného stavu, v roku 2021 si podľa odhadov analytikov zakúpilo skladací smartfón 8,9 milióna zákazníkov. Tento segment zariadení tak dosiahol medziročný rast na úrovni 148 %, a to aj napriek tomu, že sú mobilné skladačky stále drahé. Pre porovnanie, rozvinutý trh s bežnými smartfónmi vzrástol v rovnakom období o 7 %.
Spolu s rastúcim záujmom má postupne klesať priemerná maloobchodná odporúčaná cena skladacích smartfónov. V roku 2024 by sa mala dostať na polovicu toho, čo sme videli v roku 2019, kedy sa skladacie smartfóny začali dostávať na trh.
V roku 2024 by nemal dobre vybavený skladací smartfón stáť v priemere viac ako 1000 dolárov. Ak si spomínate, za prvú generáciu modelu Galaxy Fold (2019) si Samsung pýtal približne 2000 dolárov.
Analytik Runar Bjørhovde povedal, že skladacím smartfónom pomohla aj pandémia. Kvôli vzdelávaniu, zábave a práci z domu sa ľudia viac prikláňali k zariadeniami s veľkou obrazovkou. Skladacie smartfóny tejto požiadavke vyhovujú, keďže sa dajú otvoriť a dokážu tak ponúknuť podstatne väčšiu zobrazovaciu plochu.
Canalys tvrdí, že predaj skladacích smartfónov popohnal najmä Samsung, ktorý zároveň dodáva potrebné súčiastky (ohybné displeje, pamäte, konštrukčné riešenia) iným výrobcom mobilných zariadení.
Veľké inovácie v oblasti hardvéru ale nestačia. Výrobcovia musia investovať viac prostriedkov do používateľského rozhrania a softvéru. Ekosystém aplikácií prispôsobených pre ohybné displeje má podľa firmy ďaleko od ideálneho stavu.
Skladacie smartfóny sú momentálne príťažlivé najmä pre bohatších zákazníkov. V kategórii prémiových zariadení ale ťahá platforma Android za kratší koniec. Predaj Android smartfónov drahších ako 800 dolárov klesol o 18 %. Naopak, iPhony s vyššou cenou sa v rovnakom období predávali lepšie, dodávky v iOS klube stúpli o 68 %.
Google a hlavní výrobcovia Android smartfónov by mali zdvojnásobiť svoje investície do vývoja hardvéru a softvéru, aby zostali atraktívni pre majetnejších spotrebiteľov.
Analytici očakávajú, že tento rok bude predstavených množstvo nových skladacích zariadení. Výrobcovia budú pokračovať v znižovaní ich hmotnosti, hrúbky a v neposlednom rade ceny, čo je kľúčové na to, aby sa dokázali na trhu uchytiť v masovom meradle.