Japonsko sa chystá premeniť jednu zo svojich najväčších slabín na výhodu. V blízkej budúcnosti sa má krajina zamerať na etablovanie vodíkovej, respektíve dekarbonizovanej ekonomiky. Využiť k tomu má použité plasty, informuje český server 21stoleti.cz.
Japonsko má obrovskú spotrebu jednorazových plastov, ktoré značne poškodzujú životné prostredie. Každoročne sa tu má vyprodukovať až 9,4 milióna ton plastového odpadu, ktorý sa podpisuje pod až 13 miliónov ton CO2 uvoľneného do atmosféry. Väčšina z vyprodukovaného množstva, konkrétne 67 %, sa spaľuje, pričom až 8 % skončí na skládkach.
Transformácia plastového odpadu na energiu je novým odborom, ktorý sa teší pomerne veľkej popularite, a to predovšetkým v oblastiach, ktoré nedisponujú dostatočnými zdrojmi. Sem spadá aj Japonsko, ktoré nemá veľa voľnej pôdy na výstavbu zelených elektrární ani hojné zásoby fosílnych palív. Vodík z použitých plastov tak predstavuje vhodné východisko.
Do tohto úsilia sa má zapojiť viacero známych japonských spoločností, ako je napríklad Iwatani, výrobca priemyselných plynov, ďalej konštrukčná skupina JGC Holdings a dokonca aj svetoznáma automobilka Toyota.
Dve muchy jednou ranou
Spoločnosť Ways2H, ktorá sa zaoberá týmto smerom, deklaruje, že výroba vodíku z plastového odpadu je citeľne lacnejšia ako produkcia energie z obnoviteľných zdrojov. Predstavuje taktiež šikovný spôsob, ako uľaviť životnému prostrediu.
Proces výroby vodíka začína pri spaľovaní plastov rôznymi teplotami, čím sa vytvorí syntetický plyn obsahujúci vodík a oxid uhoľnatý. Ďalším krokom je pridanie vodnej pary, vďaka ktorej sa zvýši koncentrácia H2. Tá sa potom prostredníctvom adsorpčných činidiel odstráni, a teda ostane len čistý vodík.
Vodíkový rekordman
Zapojenie Toyoty do dekarbonizácie japonskej ekonomiky nie je žiadnou náhodou. Automobilka v minulom roku priniesla na trh model Mirai, ktorý sa dokonca zapísal aj do Ginnessovej knihy svetových rekordov. Tento elektromobil poháňaný vodíkom totiž na jedno nabitie prešiel neuveriteľných 1 360 kilometrov. Podrobnejšie sme sa tejto téme venovali v samostatnom článku.