God of War, exkluzivita doposiaľ známa výhradne z prostredia konzol PlayStation, si to chvíľku po príchode 2022 namierila do PC zostáv. V našej redakcii sme mali možnosť si túto hernú lahôdku vychutnať plnými dúškami a presvedčiť sa o tom, či sa hra celé roky prispôsobovaná pre ovládač dá plnohodnotne vychutnať aj na kombinácii myšky a klávesnice. Odpoveď? Tú sa dočítate v recenzii nižšie.
Hernú sekciu prináša ROG
God of War: Na čom som testoval?
God of War som testoval na hernom notebooku ROG Zephyrus M16 GU603. Toto zariadenie sa okrem spomenutej grafickej karty NVIDIA GeForce RTX 3070 taktiež môže pochváliť výkonným procesorom Intel Core i7-11800H. O prvotriednu interpretáciu interných špecifikácií pre oči užívateľa sa stará špičkový displej s rozlíšením 2560 x 1600 pixelov (QHD), obnovovacou frekvenciou 165 Hz, odozvou len 3 ms a taktiež podporou pre Dolby Vision či 100 % pokrytím farebným gamutom DCI-P3.
Takáto výbava ponúka skutočne bezkonkurenčný herný zážitok, pričom ani maximálne grafické nastavenia nedokázali nijak výrazne zraniť snímkovanie. Pri hraní na „Ultra“ detailoch bez technológie DLSS, ktorú podrobnejšie rozoberiem neskôr, sa počet FPS pohyboval okolo 50 až 60. Po aktivácii technológie na vyvážený režim snímkovanie poskočilo na 60 až 70 FPS. Samozrejme, hovorím o hraní pri natívnom rozlíšení displeja.
Zariadenie si dokonca aj pri najvyšších možných nastaveniach vždy zachovávalo chladnú hlavu. Prevádzková teplota zriedka prekonala hranicu 78 °C, pri ktorej sa ventilátory točili rýchlosťou okolo 5 100 až 5 300 rpm (otáčok za minútu).
God of War: Pár slov úvodom
Musím sa priznať, že hoci som o ságe GoW v predošlých rokoch počul mnoho, toto bolo prvýkrát, čo som si ju mal možnosť vyskúšať osobne. Podobné hry som už predtým hral, a tak som si myslel, že zhruba viem, do čoho sa púšťam. Úvodné hodiny God of War ma však presvedčili o tom, že som sa mýlil.
Považujem sa skôr za PC hráča, a tak mi klávesnica a myš rozhodne nie sú cudzie. V poslednom čase (približne dva až tri roky), som si však našiel záľubu aj v konzolových hrách, vďaka čomu som sa na skúsenosť s GoW vedel pozrieť obidvoma pohľadmi. Aby som to upresnil, vyskúšal som ovládanie na klávesnici a myške, no taktiež aj na ovládači. Podrobnosti z tohto súdka však priblížim neskôr.
Na záver úvodu by som ešte (raz) rád spomenul, že nakoľko som God of War testoval na PC s grafickou kartou NVIDIA GeForce RTX 3070, mal som možnosť z hry aspoň po grafickej stránke vyčerpať maximum. Aby som to v rýchlosti zhrnul – ak máte dostatočne silnú PC zostavu, môžete sa tešiť na viac než pohlcujúci vizuálny zážitok. Minimálne a odporúčané požiadavky nájdete v nasledujúcom odseku.
God of War: Minimálne a odporúčané systémové požiadavky
Minimálne požiadavky
- Grafická karta: NVIDIA GTX 960 (4 GB) alebo AMD R9 290X (4 GB)
- Procesor: Intel Core i5-2500k (4 jadrá, takt 3,3 GHz) alebo AMD Ryzen 3 1200 (4 jadrá, takt 3,1 GHz)
- RAM: 8 GB
- OS: Windows 10 (64-bitový)
- Úložisko: 70 GB (HDD)
Odporúčané požiadavky
- Grafická karta: NVIDIA GTX 1060 (6 GB) alebo AMD RX 570 (4 GB)
- Procesor: Intel Core i5-6600k (4 jadrá, takt 3,5 GHz) alebo AMD Ryzen 5 2400 (4 jadrá, takt 3,6 GHz)
- RAM: 8 GB
- OS: Windows 10 (64-bitový)
- Úložisko: 70 GB (SSD)
God of War: Príbeh, ktorý zaujme
God of War sa vyznačuje viacerými skvelými špecifikami, medzi ktorými rozhodne nechýba ani pohlcujúci príbeh. V tejto recenzii sa mu až tak podrobne venovať nebudeme, nakoľko vás nechcem ukrátiť o herný zážitok, no môžeme ho aspoň trochu načať.
God of War od štúdia Santa Monica Studio pre PC je založený na severskej mytológii, o čom svedčí herné prostredie v podobe Mitgardu a ďalších svetov. Vývojári sa rozhodli do deja obsadiť hneď dve hlavné postavy, a to Kratosa a jeho malého syna Atreusa. Táto dvojica sa po tragickej smrti blízkej osoby vydá na dlhú cestu na vrchol hory, kde majú rozsypať jej popol a splniť tak jej poslednej želanie.
Táto cesta je však obklopená mnohými záhadami, tajomstvami, dobrodružstvom a aj nebezpečenstvom v podobe rôznych monštier. Ešte šťastie, že Kratos má vždy poruke svoju sekeru a Atreus svoj luk a nôž.
Počas dlhej púte dvojica natrafí na rôzne prekážky a logické hádanky, za ktorých vyriešenie bude Kratos odmenený novou zbrojou či bonusmi, no taktiež aj striebrom a materiálmi, ktoré môžu byť použité na uplatnenie rôznych nápomocných vylepšení. Vždy je čo objavovať, vždy je čo skúšať, čo si mladý Atreus aj vždy poctivo zapisuje.
God of War: Hra, ktorá skutočne ťaží z hardvéru
Hoci bola hra pôvodne vydaná ešte v roku 2018 (pre PlayStation 4), na PC vyzerá skutočne fantasticky. Je vidno, že vývojári si dali na kvalite a vysokých požiadavkach PC hráčov záležať.
Vývojári do hry implementovali niekoľko zásadných vylepšení, vďaka ktorým je vizuálny zážitok z hrania GoW skutočne prvotriedny. V základe je grafika nastavená na režim „Pôvodná“, čo možno chápať ako taký zlatý stred. Pod ňou sa už nachádza len možnosť „Nízka“.
Ako už bolo spomenuté vyššie, GoW som testoval na hernom notebooku s grafickou kartou NVIDIA GeForce RTX 3070, a tak som mal možnosť vychutnať si hru na vysokých až ultra vysokých detailoch pri rozlíšení 2 560 x 1 600 pixelov a plynulom snímkovaní.
Hra je fantasticky optimalizovaná. Počas hrania som nezaznamenal žiadne výraznejšie výkyvy v FPS, dokonca ani v okamihoch, keď som sa nachádzal uprostred intenzívnych bojov s vysokým počtom efektov či v rozsiahlych oblastiach, kde bolo treba mnoho vykresľovania.
Z uvedeného je teda zrejmé, že vývojári do GoW pre PC dali obrovské množstvo námahy, ktoré sa výrazne odrazilo na plynulom snímkovaní, precíznych detailoch, vysoko kvalitnom osvetlení a tieňoch.
Máte NVIDIU? Odporúčam DLSS
Nakoľko som mal to šťastie hrať na grafike z radu RTX 30, mal som k dispozícii pokročilé možnosti ako DLSS, teda Deep Learning Supersampling. Táto technológia má pomerne jednoduchú úlohu, a to zlepšovať výkon hier s určitým, no nie veľkým dopadom na kvalitu obrazu. Používa takzvaný upscaling, teda filter pre zmenu rozlíšenia z nižšieho na vyššie. Aj pri tomto nastavení je k dispozícii niekoľko úrovní, a to od maximálneho výkonu (najnižšie rozlíšeníe) cez vyvážený výkon (vyššie rozlíšenie) až po maximálnu kvalitu (najvyššie rozlíšenie).
Osobne som si túto technológiu zamiloval. Hral som nejaký čas bez nej a nejaký čas s ňou, pričom musím uznať, že plynulosť DLSS bez akýchkoľvek pochybností prevažovala nad drobnou stratou kvality.
God of War: Klávesnica vs. ovládač
Odveký boj konzol a PC pokračuje aj v prostredí tohto herného skvostu. Čo je lepšie – ovládač alebo klávesnica? Na túto otázku je skutočne ťažké ponúknuť jednoznačnú odpoveď, nakoľko ide o vec osobných preferencií. Pár postrehov však mám a v tomto odseku sa s vami o ne podelím.
To, že hra bola pôvodne vytvorená pre konzolu PlayStation, je naozaj cítiť aj vo verzii pre PC. Svedčí o tom na prvý dojem celkom neprirodzené ovládanie. Základný pohyb síce prebieha pomocou tradičnej kombinácie W, S, A, D a myšky, no za tým sa veci mierne komplikujú.
Jedným zo špecifík GoW je hojný počet akčných bojov, ktoré doprevádzajú rôznorodé bojové schopnosti hlavnej postavy. Počas svojej cesty si ich odomknete hneď niekoľko, pričom ich použitie vyžaduje kombináciu tlačidiel. Na ovládači tieto kombinácie pôsobia oveľa prirodzenejšie ako na PC, kde napríklad treba naraz stlačiť ľavý shift a koliečko na myši.
Dá sa na to však zvyknúť, a to celkom rýchlo, pričom zabudnúť nemôžeme ani na možnosti prenastavenia kláves. Skvelou výhodou je herná myška s viacerými bočnými tlačidlami, na ktoré viete naprogramovať aspoň tie najzákladnejšie úkony.
No aj napriek tomu (a napriek faktu, že som vášnivý PC hráč), odporúčam skôr použitie ovládača od PS alebo Xbox. Podporované sú obidva. Ovládanie pomocou starého dobrého DualShocku pôsobí omnoho prirodzenejšie a jednoduchšie, najmä počas bojov či iných situácií, pri ktorých sa od hráča vyžaduje mnoho rôznych vstupov.
God of War: Záver plný spokojnosti
Môžem s kľudným srdcom povedať, že svoj čas s GoW som si veľmi užil a plánujem si ho užívať aj naďalej. Hra ma doslova vcucla od prvej sekundy, ktorý značil začiatok prepracovaného príbehu o významnej ceste plnej rôznych dobrodružstiev.
Boje boli záživné a monštrá nepôsobili tuctovo, čo vždy rád vidím. Obrovským palcom hore oceňujem aj vedľajšie misie a výzvy, ktoré si vyžadovali uplatnenie drobnej logiky a na ktorých konci vždy čakala odmena vo forme pokladu.
Vizuálne vyhotovenie GoW je takmer nemožné zhrnúť pár slovami, no skúsiť to môžem. Hra je prvotriedne optimalizovaná a prispôsobená, vďaka čomu nielen skvelo vyzerá, ale aj skvelo funguje. Konkrétne tým mám na mysli plynulý priebeh bez zásekov, a to dokonca aj pri intenzívnejších scenároch.
Ovládanie na klávesnici a myške nie je ideálne, no dá sa na to zvyknúť. A ak by sa vám to predsa len nedarilo ani po niekoľkých hodinách, stále môžete zapojiť ovládač a hrať na ňom.